سازمان ملل حمله مرگبار اخیر عربستان به یمن را بررسی می‎کند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار بررسی حملات هوایی اخیر عربستان به یک بازار در استان حجه در غرب یمن شده است که در یک روز منجر به کشتار 107 یمنی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.

دفتر بان روز چهارشنبه (26 اسفند) با انتشار یک بیانیه اعلام کرد: «دبیرکل حملات هوایی‌ای را که سه‌شنبه (25 اسفند) بازار الخمیس در منطقۀ مُستبا در استان حجه را هدف قرار دادند، محکوم می‌کند.»

براساس این بیانیه: «این رخداد یکی از مرگبارترین (حملات) از زمان آغاز منازعه (در یمن) است که براساس گزارش‌ها منجر به کشتار تعداد بسیاری از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان شده‌ است.»

تجاوز یک سال اخیرِ عربستان به یمن، غیرنظامیان را با شرایط اسفناکی روبرو کرده است. (تصویری از صنعا، پایتخت یمن - 22 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

این بیانیه می‌‎افزاید: «این حادثه دومین رخداد بزرگ از این نوع طی دو هفتۀ اخیر است... حمله به مناطق غیرنظامی مانند بازارها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

در همین حال سازمان بین‌المللی پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد پزشکان این سازمان بیش از 40 نفر را که در بمباران این بازار زخمی شده‌ بودند، مداوا کرده‌اند.

براساس این بیانیه 2 تن از این افراد پیش از رسیدن به بیمارستان در مسیر جان خود را از دست دادند.  

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن حملات هوایی سعودی به این بازار در یمن، خواستار رسیدگی سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی به کشتار غیرنظامیان یمنی شد.

در پی حملات هوایی عربستان صنعا، پایتخت یمن به ویرانه مبدل شده است. (22 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

روز چهارشنبه (26 اسفند) جنگنده‌های سعودی استان مأرب را در مرکز یمن هدف حملۀ هوایی قرار دادند و مخزن اصلی آب را در این شهر منهدم کردند.

جت‌های سعودی همچنین در حملاتی جداگانه منطقۀ صرواح را در استان مأرب بمباران کردند و شهر بندری مُخا را در 346 کیلومتری جنوب صنعا، پایتخت یمن هدف قرار دادند.  

عربستان منطقۀ ذباب را نیز در استان تعز در جنوب غرب یمن هدف حملات موشکی قرار داد.

حدود یک سال است که عربستان سعودی حملات خود را علیه کشور فقیر یمن آغاز کرده است. مقامات سعودی در صدد بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله هستند.

در حملات عربستان و ائتلاف تحت فرمانش به یمن تا کنون دست‎‌کم 8 هزار و 500 نفر کشته و بیش از 16 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. در این حملات به زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی نیز آسیب‌های شدیدی وارد شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku