آخرین مرحله مذاکرات صلح سوریه در ژنو

استفان دی میستورا، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل به سوریه در یک نشست خبری پیش از آغاز دور جدید مذاکرات صلحِ سوریه در ژنوِ سوئیس (24 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندۀ سازمان ملل در امور سوریه پیش از آغاز آخرین مرحله از مذاکرات صلح در ژنوِ سوئیس هشدار داد در صورت شکست مذاکرات هیچ طرح دیگری غیر از بازگشت به جنگ برای سوریه وجود ندارد. 

استفان دی میستورا روز دوشنبه (24 اسفند) در ژنو گفت: «تنها طرح جایگزینی که من می شناسم جنگ است، جنگی به مراتب بدتر از آنچه تا کنون در جریان بوده است.»

به گفتۀ دی میستورا این مرحله از مذاکرات شامل سه دور خواهد بود و به اعتقاد وی در پایان این سه دور اگر توافقی کسب نشود، دست‌کم نقشۀ راه روشنی به دست خواهد آمد. 

وی با اشاره به این‌که دور اول مذاکرات در تاریخ 24 مارس (5 فرودین 1395) به اتمام خواهد رسید، افزود پس از ده روز تنفس، دور دوم مذاکرات آغاز خواهد شد و پیش از دور سوم نیز یک دورۀ تنفس دیگر برقرار خواهد شد.

نمایندۀ سازمان ملل گفت: «تا آن زمان (پایان سه دور مذاکره)، ما معتقدیم که باید دست‌کم به یک نقشۀ راه روشن دست یابیم. نمی‌گویم توافق، اما باید به یک نقشۀ راه برسیم چرا که این چیزی است که سوریه از همۀ ما طلب می‌کند.»

دی میستورا تأکید کرد مذاکرات صلح فراگیر خواهد بود و افزود تمام سوری‌ها باید فرصتی برای اظهار نظر داشته باشند. 

وی همچنین تصریح کرد که در صورتی که مذاکرات با مشکل روبرو شود، وی تردیدی برای توسل به قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا و روسیه نخواهد کرد.

دی میستورا گفت: «اگر در طول این مذاکرات و در دور بعدی شواهدی مبنی بر تمایل طرف‌ها به مذاکره نبینیم ... ما مساله را به کسانی که نفوذ دارند ارجاع خواهیم داد. یعنی فدراسیون روسیه، امریکا... و شورای امنیت.»

نمایندۀ سازمان ملل تأکید کرد که مذاکرات باید بر روی مسألۀ گذار سیاسی متمرکز باشد که «مادر تمام مسائل» است. وی افزود گروهی دیگر نیز باید به بررسی مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و قطع مخاصمات بپردازند. 

بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات مذاکره کننده دولت این کشور در حال ورود به مقر سازمان ملل در ژنوِ سوئیس (24 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

مذاکرات صلح سوریه روز دوشنبه در حالی آغاز می شود که دولت این کشور و مخالفین، هنوز بر سر جزئیات مذاکره به توافق نرسیده‌اند و دستور کار معینی برای این مذاکره مشخص نشده است.

مخالفان سوریه همچنان خواهان برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مرحله گذار سیاسی هستند در حالی که دولت سوریه این درخواست را قبول ندارد.

دور پیشین مذاکرات صلح سوریه در بهمن ماه به دلیل خودداری گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات»، متشکل از گروه‌های معارض دولت سوریه، از شرکت در گفت‌وگوها به شکست انجامید.

سوریه از حدود پنج سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است. با این وجود، برخی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل تعداد کشته‌های جنگ سوریه را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku