پوتین: انتخابات پارلمانی سوریه تداخلی با روند صلح ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگو با سران تعدادی از کشورهای اروپایی اعلام کرده است تصمیم دولت سوریه برای برگزاری انتخابات پارلمانی در فروردین‌ماهِ سال 1395، تداخلی با روند صلح در این کشور بحران‌زده ندارد.

ولادیمیر پوتین جمعه (14 اسفند) با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا یک کنفرانس تلفنی 50 دقیقه‌ای داشت.

کرملین پس از این گفت‌وگو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه تاکید کرد که تصمیم مقام‌های سوریه برای برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه آوریل (فروردین 95) در راستای قانون اساسی فعلی این کشور اجرا می‌شود و تداخلی با اقدامات مربوط به روند صلح ندارد.»

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ماه گذشته دستور برگزاری انتخابات پارلمانی در تاریخ 13 آوریل (25 فروردین) را صادر کرد.

بر اساس بیانیه کرملین، همه سران اروپایی در این مذاکره از نظارت بر آتش‌بس سوریه و نقش آن «در ایجاد شرایطِ آغاز یک روند سیاسی در این کشور از طریق مذاکرات سوری-سوری، زیر نظر سازمان ملل» ابراز رضایت کردند.

آتش بس سوریه از هشتم اسفند به اجرا درآمده است و به موجب آن درگیری‌ها بین نیروهای دولت سوریه و گروه‎‌های معارضِ دمشق باید متوقف شود. این آتش بس مشمول گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره نمی‌شود.

نمایی از شهر حلب سوریه در روزهای آتش بس، 13 اسفند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بیانیه کرملین در حالی منتشر شد که سران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا با تکرار موضع پیشینِ خود، بار دیگر برکناری رئیس جمهور سوریه را خواستار شدند.

هلن باور، سخنگوی دیوید کامرون اعلام کرد سران اروپایی تمایل دارند آتش‌بس کنونی برای ایجاد یک صلح پایدار و همچنین گذار سیاسیِ بدون اسد، مورد استفاده قرار گیرد.

روسیه از هشتم مهر به درخواست سوریه و با مجوز دمشق، حمله به مواضع تروریست‌ها در این کشور را آغاز کرده است.

ارتش روسیه به تازگی تجهیزات و رادارهای الکترونیکی و همچنین هواپیماهای بدون سرنشینی را برای رصدِ هرگونه نقض آتش‌بس در سوریه مستقر کرده است.

ارتش روسیه برای این منظور از سامانه‎های راداری شناسایی توپخانه ای «زوپارک 1 ام» استفاده می‌کند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku