اردوغان: نیروهای کُرد سوریه را از آتش بس مستثنی می دانم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که از آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند اما حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و شاخه نظامی آن یعنی یگانهای مدافع خلق را از این آتش بس مستثنی می‌داند.

اردوغان روز چهارشنبه گفت نیروهای شبه نظامی کرد باید همانند داعش، القاعده و النصره، شامل آتش بس توافق شده میان طرف‌های درگیر در سوریه نباشند.

وی افزود: «اگر داعش و النصره مشمول آتش بس نشده‌اند، بنابراین پی وای دی (حزب اتحاد دموکراتیکِ کردهای سوریه) و وای پی جی (شاخه نظامی آن) نیز نباید مشمول این آتش بس شوند چرا که آنها نیز گروه تروریستی محسوب می‌شوند.»

پیش از این احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در یک سخنرانی زندۀ تلویزیونی گفت انفجارِ مرگبار آنکارا نشان می دهد که یگان‌های مدافع خلق سوریه سازمانی تروریستی است و ترکیه انتظار دارد شرکایش برای مبارزه با این گروه همکاری کنند.

اما مقامات واشنگتن که یگان‌های مدافع خلق سوریه را سازمانی تروریستی نمی‌دانند و از این گروه در مبارزه علیه داعش در سوریه حمایت می‌کنند، می‌گویند نمی‌توانند اتهامات ترکیه علیه کُردها را تایید یا رد کنند. 

نیروهای کرد حاضر در سوریه (تصویر آرشیوی)

روز گذشته نیز دولت سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آتش‌بس را به شرط تداوم عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تروریستی مرتبط با آن‌ها می‌پذیرد. 

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز پیشتر گفته بود برای پذیرش آتش‌بس آماده است به شرطی که ترکیه و دیگر کشورهای حامی معارضان دست از حمایت و ارسال سلاح برای تروریست‌ها بردارند. 

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود آتش بس در قبال سازمان‌هایی که «شورای امنیت آنها را تروریستی می‌داند» اعمال نمی‌شود.

طی چند روز گذشته پیش نویس طرح روسیه و امریکا درباره بحران سوریه اعلام شد که در آن هشتم اسفند به عنوان تاریخ توقف درگیری‌ها پیشنهاد شده بود.

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصه درگیری‌های مرگباری بوده است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و یک میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku