تصویب ساخت شهرک جدید اسرائیلی برای اولین بار طی 20 سال اخیر

تصویر آرشیوی از جلسۀ کابینۀ رژیم صهیونیستی

کابینۀ رژیم صهیونیستی برای اولین بار طی 20 سال اخیر ساخت شهرکی جدید را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین  به‌اتفاق آرا تصویب کرد.

به گزارش جروزالم پست، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد این شهرک جدید نزدیک شهرک امک شیلو و شهر فلسطینی رام‌الله ساخته خواهد شد.

هیئت‌ وزیران اسرائیل همچنین ساخت دو هزار واحد مسکونی از 5700 واحدی را که دو ماه پیش برنامۀ ساخت آن‌ها اعلام شد، تصویب کرد.

آنان همچنین مالکیت 90 هکتار اراضی فلسطینی را نزدیک شهرک اسرائیلی «الی» در شمال رام‌الله از فلسطینیان سلب کردند.

پیش‌تر در روز پنجشنبه، نخست‌وزیر اسرائیل گفت ساکنان شهرک غیرقانونی عامونا در کرانۀ غربی که با حکم چند ماه پیش دادگاه تخلیه‌ شده، در این شهرک جدید سکنی می‌یابند.

مقامات فلسطینی این مصوبات کابینۀ رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کرده‌اند. حنان عشراوی، عضو کمیتۀ اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، گفت این مصوبات بار دیگر ثابت می‌کند که اسرائیل الزامات لازم را برای ثبات و صلح نادیده می‌گیرد و تنها به دنبال راضی کردن شهرک‌نشینان اسرائیلی است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (چپ)، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در برج ترامپ در نیویورک، 4 مهر 1395

مصوبات رژیم صهیونیستی برای تداوم شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی در تضاد با قطعنامه‌ای است که چندی پیش در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد.

شورای امنیت سازمان ملل، جمعه 3 دی 1395 قطعنامۀ‌ توقف فوری شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا (دوران باراک اوباما) تصویب کرد.

در این قطعنامه آمده است شهرک‌سازی‌های اسرائیل «فاقد اعتبار قانونی است و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.»

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نتانیاهو مذاکراتی را با ترامپ برای جلب حمایت وی از تداوم شهرک‌سازی داشته است.

«ادارۀ مرکزی آمار اسرائیل» 2 فروردین امسال اعلام کرد سال گذشتۀ میلادی 2 هزار و 630 واحد مسکونی در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری احداث‌شده که در مقایسه با سال 2015، حدود 40 درصد افزایش یافته است.

حدود 600 هزار اسرائیلی در بیش از 230 شهرک زندگی می‌کنند که از سال 1967 هم‌زمان با اشغال اراضی فلسطینی کرانۀ باختری و شرق بیت‌‎المقدس ساخته شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku