ویدئو:سرکوب تظاهرات گستردۀ معترضان در بحرین

تصویر آرشیوی از درگیری نیروهای رژیم آل خلیفه با معترضان در نزدیکی منامه، پایتخت بحرین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هزاران نفر از اهالی مناطق مختلف بحرین در اعتراض به سیاست‌های رژیم آل‌خلیفه و حمایت از زندانیان سیاسی، به‌ویژه شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ شیعه این کشور، تظاهرات گسترده برگزار کردند.

بر اساس گزارش سایت خبری شبکه ستره، اهالی منطقه بلاد قدیم به خیابان‌ها ریخته و شعارهای ضد رژیم آل‌خلیفه سر دادند و در پی آن نیروهای رژیم آل خلیفه برای سرکوب تظاهرات، گاز اشک‌‌آور به‌سوی آنان شلیک کردند.

شبکۀ ستره همچنین از تظاهرات و درگیری‌های مشابه در منطقه ستره، ابوصبیع، شهرک المعامیر و منطقۀ وادیان خبر داده است.

اهالی مناطق ابوقوه و المصلی نیز در حمایت از شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته بحرین، به خیابان‌ها ریخته و با وی اعلام همبستگی کردند.

(ویدئو تظاهرات منطقۀ ابوصبیع را در زیر ببینید)

تصویری از شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ شیعۀ بحرین (عکس از رویترز)
تصویری از شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ شیعۀ بحرین (عکس از رویترز)

این در حالی است که با نزدیک شدن به روز دادگاه شیخ قاسم، تنش میان نیروهای رژیم بحرین و معترضان در حال تشدید است.

دادگاه شیخ عیسی قاسم سه‌شنبه هفتۀ جاری (24 اسفند 1395)، هم‌زمان با سالروز ورود نیروهای سعودی و اماراتی برای کمک به پلیس بحرین برای سرکوب تظاهرات و اعتراضات بحرینی‌ها، برگزار می‌شود.

رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را به «پول‌شویی و مشارکت در تروریسم» متهم و در تاریخ 20 ژوئن (31 خرداد) تابعیت وی را سلب کرد.

این اقدام حدود یک هفته پس‌ از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری بحرین فعالیت جنبش الوفاق را به حال تعلیق درآورد و دو گروه مخالف دیگر به نام‌های «بنیاد عصر روشنگری اسلامی» و «انجمن اسلامی الرساله» را منحل کرد.

وزارت کشور بحرین مدعی است شیخ عیسی قاسم از جایگاه خود به‌عنوان روحانی برجسته برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقه‌ای» استفاده کرده است، اما او اتهامات رژیم حاکم را بی‌اساس خوانده است.

شیخ عیسی قاسم، که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می‌آید، پس از تأسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن، عضو مجلس ملی بحرین بود.

در همین حال، گروه‌های مخالف دولت با تعطیل اعلام کردن مدارس و دانشگاه‌ها در روز سه‌شنبه، از مردم خواسته‌اند به خیابان‌ها ریخته و تظاهرات کنند.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنۀ خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است.

مخالفان بحرینی با برپایی تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

رژیم بحرین همچنین با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی به سرکوب جنبش مردم بحرین پرداخته و با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را به حبس طولانی‌‌‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

نیروهای دولت بحرین  24 اسفند سال 1389 برای مقابله با تظاهرات کنندگان مخالف، با کمک نیروهای سپر جزیره و نیروهای اماراتی، به مردم در میدان لؤلؤ حمله کردند که در اثر آن شماری کشته و یا زخمی شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku