ترکیه: ارتباط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با حملۀ استانبول

تصویر منتشر شده در رسانه‌های ترکیه از عامل حملۀ تروریستی سال نو میلادی در استانبول (عکس از خبرگزاری فرانسه)

معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید حملۀ مرگبار سال نو میلادی در استانبول آن‌قدر «حرفه‌ای» اجرا شده است که نمی‌توان احتمال حمایت «سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» از این اقدام تروریستی را رد کرد.

در پی انتشار هویت عامل حملۀ آغاز سال نو میلادی از سوی مقامات ترکیه، نعمان کورتولموش در گفتگو با روزنامۀ حریت گفت احتمالاً سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در این اقدام تروریستی نقش داشتند. در این حمله 39 نفر کشته و 69 نفر زخمی شدند.

کورتولموش بدون اشاره به اینکه چه کشوری ممکن است پشت این حمله باشد، گفت: «به نظر من امکان ندارد شخصی چنین حمله‌ای را بدون حمایت انجام دهد. به نظر می‌آید (حمایت از سوی) یک سرویس سری صورت گرفته است. همۀ این موارد در دست بررسی است.»

وی همچنین ابراز نگرانی کرد درصورتی‌که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی پشت این حمله بوده باشند، ممکن است تروریست‌های دیگری نیز از فیلترهای امنیتی ترکیه فرار کنند.

کورتولموش تصریح کرد: «درحالی‌که آن‌ها از سوی برخی سازمان‌ها با توانمندی‌های اطلاعاتی هدایت شوند، می‌توانند اقدامات تروریستی را به نحوی انجام دهند که سیستم امنیتی ما حتی به آن فکر نکرده باشد.»

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، روز چهارشنبه گفته بود مسئولان امنیتی موفق شده‌اند هویت تروریست داعشی را که ده‌ها تن را در باشگاه شبانۀ رینا در استانبول به خاک و خون کشید، شناسایی کنند.

چاوش اوغلو بدون افشای هویت این تروریست، گفت «تلاش برای بازداشت وی ادامه دارد» و خانه‌ای که وی پیش‌تر در آن زندگی می‌کرده، موردبررسی قرارگرفته است.

وی افزود این حمله «به‌صورت حرفه‌ای برنامه‌ریزی‌شده» بود.

گزارش‌های اولیۀ پلیس ترکیه حاکی است این تروریست احتمالاً ازبکستانی یا قرقیزستانی بوده است.

روزنامه حریت به نقل از پلیس ترکیه گزارش داد این مهاجم در تاریخ 20 نوامبر با خانواده‌اش وارد استانبول شد؛ وی سپس به آنکارا رفت و از آنجا در تاریخ 22 نوامبر به شهر قونیه رفت.

او با اعضای دیگر یک گروه تروریستی دیدار و خانه‌ای اجاره کرد تا خود و خانواده‌اش در آن زندگی کنند. گفته می‌شود وی در قونیه با یکی از سرکردگان داعش به نام یوسف هوچا که دستور حمله سال نو میلادی را صادر کرد، دیدار کرده است.

افزایش تدابیر امنیتی در ترکیه پس از حملۀ تروریستی در باشگاه شبانه در استانبول (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در این گزارش آمده است عامل این حمله با آغشته کردن لباس‌هایش به خون قربانیان، موفق شده است با یک تاکسی از محل حادثه فرار کند.

به گزارش خبرگزاری دوغان ترکیه، نیروهای امنیتی این کشور روز چهارشنبه 40 نفر را به اتهام ارتباط با این حمله در استان ازمیر بازداشت کردند. در میان بازداشت‌شدگان 20 کودک و 11 زن دیده می‌شوند که اکثر آن‌ها از اهالی ترکمنستان، داغستان و قرقیزستان هستند.

پیش‌تر نیز پلیس ترکیه 27 نفر ازجمله اعضای 3 خانواده را به اتهام ارتباط داشتن با حمله استانبول، بازداشت کرده بود.

همچنین پلیس ترکیه روز سه‌شنبه دو تبعۀ خارجی را به اتهام ارتباط با این حمله در فرودگاه آتاتورک استانبول دستگیر کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku