تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظۀ حمله به باشگاه شبانه در استانبول

در پی حملۀ یک فرد مسلح به باشگاه شبانۀ رینا در استانبول که 39 کشته به جا گذاشت، یک مأمور پلیس در مقابل این باشگاه نگهبانی می‌دهد، 12 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دوربین‌های مداربسته بخش‌هایی از حملۀ یک فرد مهاجم به باشگاه رینا در استانبول را ضبط کرده‌اند که در آن وی به یک مشتری شلیک می‌کند و سپس از صفحۀ دوربین محو می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، یک مرد مسلح نقاب‌دار، در ساعات اولیۀ یکشنبه (12 دی) یک افسر پلیس و یک غیرنظامی را کشت و سپس با ورود به باشگاه شبانۀ رینا شروع به تیراندازی کرد.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته است.

به گفتۀ فرماندار استانبول، در اثر این حمله دست‌کم 39 نفر کشته و 69 تن زخمی شدند.

به گزارش رسانه‌های محلی ترکیه این فرد مسلح در حمله به این باشگاه که 7 دقیقه طول کشید بین 120 تا 180 گلوله شلیک کرد و چند نفر از حاضران برای نجات دادن جانشان خود را داخل آب‌های یخ‌زدۀ تنگۀ بسفر در نزدیکی این باشگاه پرتاب کردند.

طبق اعلام وزارت کشور ترکیه، دست‌کم 15 تبعۀ خارجی از کشورهای خاورمیانه در میان زخمی‌های این حادثه دیده می‌شوند. وزارت خارجۀ اردن نیز اعلام کرد 2 تن از اتباع این کشور در این حادثه کشته و 6 نفر دیگر نیز زخمی شدند که حال برخی از آنان وخیم است.

این در حالی است که سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، به استناد گزارش‌های نیروهای امنیتی اعلام کرد فرد مهاجم به‌تنهایی دست به این حمله زد و سپس متواری شد.

سویلو در جمع خبرنگاران با تکذیب گزارش‌های اولیه که از تغییر قیافۀ فرد مهاجم با پوشیدن لباس بابانوئل حکایت می‌کرد، تأکید کرد وی «با رها کردن سلاح خود از صحنۀ حادثه متواری شد.»

تصویر یک آمبولانس در نزدیکی باشگاه شبانه‌ای که اول ژانویۀ 2017، هم‌زمان با آغاز جشن سال نو در استانبولِ ترکیه هدف حملۀ مسلحانه قرار گرفت.
تصویر یک آمبولانس در نزدیکی باشگاه شبانه‌ای که اول ژانویۀ 2017، هم‌زمان با آغاز جشن سال نو در استانبولِ ترکیه هدف حملۀ مسلحانه قرار گرفت.

وی افزود: «چند فرد مسلح در این حادثه دست نداشتند. وی (فرد مهاجم) کت‌وشلوار پوشیده بود. او وارد (باشگاه) شد و به‌سوی حاضران تیراندازی کرد و ما مطلع شدیم که وی داخل این باشگاه لباس‌های دیگری به تن کرد و متواری شد. نیروهای پلیس ما به ارزیابی این اطلاعات ادامه می‌دهند.»

بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، نیز با حضور در بیمارستان لیو با تعدادی از مجروحان این حادثه دیدار کرد.

شورای امنیت سازمان ملل این حمله را «با شدیدترین لحن» محکوم کرد و آن را «یک حملۀ تروریستی فجیع و وحشیانه» خواند.

ترکیه در یک سال و نیم اخیر هدف حملات مختلف قرار گرفته است.

بیشتر این حملات که با بمب‌گذاری صورت گرفت به گروه تروریستی تکفیری داعش، «حزب کارگران کردستان» (پ‌‌ک‌‌ک) و دیگر گروه‌های کردتبار نسبت داده شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku