News   /   آمريکا   /   مصاحبه   /   تلگرام

«رأی امریکا به قطعنامۀ ضد اسرائیلی انتقام اوباما از نتانیاهو بود»

تصویری از یک شهرک غیرقانونی اسرائیلی در نزدیکی شهر رام‌الله در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شورای امنیت سازمان ملل جمعه (3 دی) قطعنامۀ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را در اراضی اشغالی فلسطینیان  تصویب کرد. این قطعنامه با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد. بر اساس این پیش‌نویس، رژیم صهیونیستی ملزم می‌شود «فوراً و به‌طور کامل همۀ فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله شرق بیت‌المقدس را متوقف کند.»

نورمن فینکلستین، فعال و کارشناس سیاسی از نیویورک، جمعه‌شب در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، با خودداری از وتو کردن این قطعنامه می‌خواست از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، انتقام بگیرد.

وی افزود اوباما «می‌خواست از نتانیاهو به علت تحقیر وی در مذاکرات ایران انتقام بگیرد.»

نتانیاهو در یک اقدام چالشی ماه مارس بدون دعوت کاخ سفید به امریکا سفر کرد تا در نشست مشترک کنگره شرکت و توافق هسته‌ای با ایران را تقبیح کند.

فینکلستین در ادامه گفت: «وقتی نتانیاهو به کنگرۀ امریکا رفت، اوباما را تحقیر کرد اوباما هم صبورانه منتظر فرصتی بود که این اقدام وی را تلافی کند.»

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد «اوباما سال 2009 در قبال آنچه سازمان عفو بین‌الملل 22 روز ویرانی و مرگ در غزه خواند، حتی یک کلمه هم صحبت نکرد.»

فینکلستین افزود رئیس‌جمهور امریکا از رژیم اسرائیل خواست «به قتل‌عام در غزه پایان دهد نه به این دلیل که وی به مردم غزه اهمیت می‌داد بلکه به خاطر اینکه این فرد خودشیفته نمی‌خواست توجهات از مراسم تحلیف وی در 17 ژانویۀ 2009 (27 دی 1387) به موضوع دیگری معطوف شود.»

وی خاطرنشان کرد اوباما برای حفظ جان فلسطینیان در زمان حملۀ اسرائیل به نوار غزه در ژوئیۀ 2014 هیچ اقدامی نکرد. در عوض، اعلام کرد اسرائیل حق دارد از خودش دفاع و حفاظت کند.

این تحلیلگر سیاسی از مصر نیز به علت به تعویق انداختن رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ قطعنامۀ ضد اسرائیلی به‌شدت انتقاد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه (3 دی) به‌اتفاق آرا قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را تصویب کرد.
شورای امنیت سازمان ملل جمعه (3 دی) به‌اتفاق آرا قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم اسرائیل را در اراضی اشغالی فلسطینیان تصویب کرد.

فینکلستین گفت: «این موضوع که فلسطینیان برای مصر اندک اهمیتی داشته باشند، مضحک و خنده‌دار است.»

وی افزود عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، «صرفاً به این دلیل از این قطعنامه حمایت کرد که می‌خواست به جهانیان نشان دهد مصر هنوز هم در صحنۀ بین‎‌المللی ایفای نقش می‌کند.»

هرچند قرار بود شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه (2 دی) قطعنامۀ پیشنهادی مصر را به رأی بگذارد اما پس از واپسین تلاش‌های تل‌آویو برای لابی‌گری علیه این قطعنامه قاهره به‌طور ناگهانی درخواست تعویق این رأی‌گیری را مطرح کرد.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرده است و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku