News   /   ايران   /   تلگرام

فیلم فروشنده به جمع 9 فیلم خارجی‌‎زبان برتر اسکار راه یافت

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، بازیگران نقش اول زن و مرد در صحنه‌ای از فیلم سینمایی فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی

فیلم سینمایی فروشنده که نمایندۀ سینمای ایران در اسکار 2017 خواهد بود، در اولین گام به جمع 9 نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یافت.

در اولین مرحلۀ داوری فیلم‎‏های خارجی در هشتاد و نهمین دورۀ اسکار، 9 فیلم به دور بعدی راه یافتند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهاییِ دریافت جایزۀ اسکار در تاریخ 5 بهمن ماه معرفی خواهند شد.

فهرستی که اکنون نام فیلم فروشنده، به کارگردانی اصغر فرهادی، در آن قرار گرفته است شامل نام 9 فیلمی است که از میان 85 فیلم ارسال شده به آکادمی اسکار، انتخاب شده‌اند.

در این فهرست، علاوه بر نمایندۀ سینمای ایران، نام فیلم‌‎هایی از کشورهای استرالیا، کانادا، دانمارک، آلمان، نروژ، روسیه، سوئد و سوئیس به چشم می‌خورد.

فیلم فروشنده اخیراً نامزد دریافت بهترین فیلم خارجی جایزۀ گلدن گلوب شده است. این فیلم ماه جاری جایزۀ بهترین فیلم خارجی‌زبان هیئت ملی نقد فیلم در امریکا را از آن خود کرد.

فصل جوایز سینمایی امریکا با جوایز هیئت ملی نقد فیلمِ این کشور آغاز می‌شود و بسیاری موفقیت در این بخش را آغازگر موفقیت‌‌های آتیِ یک فیلم سینمایی در دریافت جوایز انجمن‌های دیگر و نامزدی نهایی در اسکار می‌دانند.

شهاب حسینی، بازیگر فیلم فروشنده، پس از دریافت جایزۀ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره کن (2 خرداد 1395)

فیلم فروشنده تا کنون جایزۀ بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنوارۀ بین‌المللی کن و جایزۀ بهترین فیلم جشنوارۀ مونیخ را کسب کرده است.

این فیلم در جشنوارۀ آمستردام نیز به‌عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد و ماه گذشته هوگوی نقره‌ای، جایزۀ ویژۀ هیئت داوران پنجاه و دومین جشنواره فیلم شیکاگو را از آن خود کرد.

اصغر فرهادی، کارگردان مطرح ایرانی در سال 2012 برای فیلم جدایی نادر از سیمین اسکار گرفت.

فرهادی پیشتر برای فیلم جدایی نادر از سیمین جایزۀ اسکار 2012 بهترین فیلم خارجی‌زبان و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی را دریافت کرده است.

این کارگردان همچنین خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را برای فیلم «دربارۀ الی» و خرس طلایی همین جشنواره را برای فیلم جدایی نادر از سیمین دریافت کرده است.

در فیلم فروشنده که در آن به طور اقتباسی از نمایشنامۀ مرگ فروشندۀ آرتور میلر بهره‌ گرفته‌ شده است، زندگی مشترک یک زن و شوهر به نام‌های رعنا و عماد پس از بروز پیش‌آمدی ناگوار برای شخصیت زن داستان، دچار بحران می‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku