News   /   ايران

«روادید ایران و روسیه لغو اجرایی خواهد شد»

تصویری آرشیوی از گردشگران روسی در کاخ گلستان تهران، ایران

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که بنا بر توافق‌نامۀ جدیدی که میان مقام‌های کنسولی وزارت خارجۀ ایران و روسیه به امضا رسیده است، صدور روادید برای گردشگران دو کشور از سال 2017 تحت شرایط خاصی لغو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یوگنی ایوانف، رئیس بخش کنسولی وزارت خارجۀ روسیه، دربارۀ این توافق‌نامه توضیحاتی ارائه کرد.

ایوانف گفت بر اساس توافق جدید میان تهران و مسکو که در پنجمین نشست کمیسیون همکاری کنسولی دو کشور به امضا رسید، از این پس گروه‌های گردشگران ۵ تا ۵۰ نفره که قصد سفر از ایران به روسیه و یا بالعکس را داشته باشند، تا 15 روز اقامت نیاز به اخذ روادید نخواهند داشت.

مایا لومیدز، مدیر اجرایی اتحادیۀ آژانس‌های مسافرتی در روسیه، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت توافق جدید ایران و روسیه، موجب افزایش قابل‌ملاحظۀ سفر گردشگران میان دو کشور خواهد شد، دقیقاً مانند اتفاقی که میان دو کشور چین و روسیه رخ داد.

وی دراین‌باره توضیح داد: «گروه‌های گردشگری که دست‌کم 5 نفر باشند، برای سفر از روسیه به ایران و بالعکس نیازی به اخذ روادید نخواهند داشت. همانند توافقی که با چین داشتیم، تنها تعداد محدودی از آژانس‌های مسافرتی در دو کشور مجاز به ارائۀ این تورها هستند و این آژانس‌ها باید به تأیید دو طرف برسند.»

لومیدز ابراز امیدواری کرد این فرآیند به دموکراتیک‌ترین شکل ممکن انجام پذیرد، چراکه «هرگونه تسهیل و یا لغو ویزا بین کشورها موجب رونق گردشگری خواهد شد».

وی افزود شمار گردشگرانی که از ایران به روسیه سفر می‌کنند، طی 2 سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و توافق جدید، این روند را بهبود می‌بخشد.

طبق گفتۀ لومیدز، حضور گردشگران ایرانی در روسیه به دنبال راه‌اندازی پروازهای مستقیم به سنت پترزبورگ، مسکو و سوچی ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته که این رقم نشانگر علاقۀ گردشگران ایرانی به روسیه است.

انتظار می‌رود توافق‌نامۀ لغو ویزای گردشگری میان ایران و روسیه از سال ۲۰۱۷ اجرایی شود.

در همین حال، خبرگزاری ایرنا با انتشار خبری به نقل ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، نوشت ایران و روسیه هنوز توافق‌نامۀ لغو روادید امضا نکرده‌اند.

زاخارووا در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجۀ روسیه منتشر شد، با اعلام اینکه مسکو و تهران دربارۀ متن پیش‌نویس تسهیل در نظام صدور روادید توافق کرده‌اند، از برنامۀ ادامۀ مذاکرات در چند ماه آینده در این زمینه و بررسی آن در روسیه خبر داد.

تهران و مسکو از سال گذشته با امضای توافق تسهیل در صدور روادید مذاکرات گسترده‌ای را برای توسعۀ روابط گردشگری دو کشور آغاز کرده‌اند که هدف نهایی آن لغو لزوم دریافت ویزا پیش از سفر گردشگران است. اکنون روسیه رویکردی مشابه را برای شهروندان چین اجرا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه دربارۀ این مذاکرات اعلام کرد: «در همکاری نزدیک با طرف ایرانی تلاش‌های مرحله‌به‌مرحله و موفق برای تسهیل نظام صدور روادید میان دو کشور جریان دارد.»

وی افزود: «پس از آغاز اجرای موافقت‌نامۀ دولتی ایران و روسیه برای تسهیل شرایط سفر گروه‌هایی از اتباع دو کشور در ماه فوریۀ سال جاری، سفر شهروندان ایرانی به روسیه با اهداف تجاری، انسانی و گردشگری بیش از دو برابر افزایش داشته است.»

زاخارووا گفت: «در چارچوب اقدامات بعدی در این زمینه، اداره‌های ذی‌ربط در وزارت خارجۀ دو کشور برای تسهیل نظام روادید برای گردشگران تلاش می‌کنند.»

وی افزود: «در جریان رایزنی‌ها دو طرف توانستند درمجموع در مورد متن پیش‌نویس به توافق برسند.»

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه افزود: «قصد داریم در دو تا سه ماه آینده با همکاری نهادهای ذی‌ربط روسی، روی این سند کار کنیم تا به مرحلۀ صدور دستور دولتی برسد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku