سازمان ملل: آمادگی برای دور جدید مذاکرات صلح یمن

اسماعیل ولد شیخ احمد، نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن

اسماعیل ولد شیخ احمد، نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن، از پیشنهادی جدید برای مذاکرات صلح بین طرف‌های درگیر در یمن خبر داد و گفت مقدمات آن در حال آماده شدن است.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که 20 ماه از آغاز حملات عربستان در یمن می‌گذرد و توافق آتش‌بس اخیر با شکست مواجه شده است.

شیخ احمد، شامگاه شنبه پس از گفتگو با نمایندگان جنبش انصارالله در مسقط، پایتخت عمان، گفت که به‌منظور «آماده شدن برای دور جدید» مذاکرات عازم ریاض و کویت است.

نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن همچنین افزود اگر لازم باشد برای گفتگو با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن که به عدن رفته است، آمادگی دارد.

شیخ احمد گفت تماس‌هایی نیز با جان کری، وزیر خارجه امریکا، برای ایجاد «فرصت تاریخیِ دستیابی به صلح در یمن» داشته است.

دور قبلی مذاکرات صلح یمن تابستان امسال در کویت برگزار شد که نتیجه‌ای در بر نداشت.

آتش‌بس 48 ساعته ای که اخیراً ائتلاف به رهبری عربستان در یمن برقرار کرد نیز نتوانست خشونت‌ها را در این کشور جنگ‌زده کاهش دهد.

ویرانی‌ها در تعزِ یمن، 30 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تازه‌ترین خبرها از یمن

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک پایگاه نظامی عربستان سعودی را در منطقۀ عسیر در جنوب این کشور هدف موشک بالستیک قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از یک منبع نظامی، توپخانه ارتش یمن، عصر شنبه با موشک بالستیک «قاهر 1» پایگاه نظامی اللموه در منطقه خمیس‌مشیط را هدف قرار داد.

به گفتۀ این منبع، این موشک با موفقیت به هدف تعیین‌شده اصابت کرده است.

این منبع نظامی یمن افزود عربستان سعودی به‌منظور تقویت نیروهای مرزی خود اخیراً پایگاه نظامی اللموه را به‌صورت مخفی ساخته است.

به گفتۀ این منبع، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن این موشک را در پاسخ به کشتار شهروندان بی‌گناه یمنی در حملات هوایی آل سعود شلیک کرده‌اند.

پیشروی‌های عربستان، موقتی است

صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به حمایت‌های بی‌حدوحصر متحدان عربستان از حملات آل سعود گفت پیشروی‌های عربستان در یمن، موقتی است و با پاسخ قاطع نیروهای یمنی مواجه خواهد شد.

صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن

الصماد در پیامی فیس‌بوکی تأکید کرد یمنی‌ها دیر یا زود همۀ کسانی را که با بهانه‌های واهی به حاکمیت این کشور تجاوز کرده‌اند، شکست خواهند داد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین با اشاره به حمایت امریکا از حملات عربستان افزود نیروهای یمنی اجازه نخواهند داد این کشور جولانگاه دشمنان ملت یمن باشد.

عربستان از فروردین 1394 به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی و تضعیف جنبش انصارالله، حمله‌های هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

در این جنگ تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته‌شده‌اند.

عربستان در مدت ماه‌ها حملات هوایی، به‌دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و بعضاً از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku