News   /   آمريکا

تحلیل‌گر امریکایی: شورش طبقۀ کارگر دلیل شکست کلینتون بود

هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خوردۀ حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک روزنامه‎نگار و تحلیل‌گر سیاسیِ امریکایی می‎گوید هیلاری کلینتون، نامزد حرب دموکرات در ریاست‏‌جمهوری امریکا به دلیل شورش طبقۀ کارگر در برابر اقتصاد نولیبرالی در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخبِ ایالات متحده شکست خورد.

دان دِبار، فعال ضدجنگ و مجری رادیو در نیویورک، یکشنبه در گفت‌وگو با شبکۀ پرس تی‎وی گفت کلینتون خود را در دستۀ خواص با نفوذ و مجری برنامه‌های آن‏‎ها قرار داد و رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مخالفت خود را با این موضوع نشان دادند.

کلینتون و چند تن از مشاوران ارشد وی، جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال امریکا (اف‌‍بی‌آی) را عامل شکست این نامزد دموکرات در انتخابات 18 آبان می‎دانند.

کومی در تاریخ 9 آبان، تنها چند روز پیش از رأی‌گیری، اعلام کرد پروندۀ رسیدگی به اتهامات کلینتون در ارتباط با هزاران ایمیلی که وی در هنگام تصدی‌گری پست وزارت خارجۀ امریکا (2009-2013) از طریق ایمیل شخصی خود ارسال کرده است، بار دیگر گشوده شده است.

کومی در نهایت 2 روز پیش از انتخابات نامه‎ای به رهبران کنگره ارسال و در آن اعلام کرد کشف ایمیل‎های تازه تغییری در نتیجه‌گیری اف‌بی‌آی از پروندۀ کلینتون نداده است و وی مرتکب هیچ تخلفی نشده است.

اما دبار گفت: «علت این‎ که کلینتون در انتخابات شکست خورد این بود که ستادش و رهبری حزب دموکرات چشم خود را کاملاً بر آن‌چه در کشور در حال رخ دادن بود، بستند. آن‎ها به خاطر افشاگری اف‌بی‌آی شکست نخوردند، اگرچه این موضوع اندکی در رأی‌گیری رسمی اثر گذار بود، اما این اثرگذاری زیاد نبود. آن‏‎ها در ماه جولای ... هنگامی شکست خوردند که انتخابات مقدماتی را از برنی سندرز دزدیدند.»

اواسط خرداد ماه سال جاری نمایندگی کلینتون از سوی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مسجل شد. سایت افشاگرِ ویکی‌لیکس پس از آن از هزاران ایمیل پرده برداشت که نشانگر توطئۀ مقامات این حزب برای شکست مبارزۀ انتخاباتی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون، بودند.

براساس ایمیل‌های افشا شده، کارکنان و مقامات ارشد حزب دموکرات امریکا کلینتون را به سندرز ترجیح می‎دادند و طرح‌هایی در راستای زمینه‌سازی برای شکست سندرز در انتخابات مقدماتی و درون‌حزبیِ ریاست‌جمهوری امریکا به اجرا درآوردند.

دان دِبار، تحلیل‌گر سیاسی، فعال ضدجنگ و مجری رادیو در نیویورک

دبار در این باره گفت: «کلینتون، کمیتۀ ملی حزب دموکرات، رسانه‌های جریان اصلی و بخش عمده‎‏ای از به اصطلاح تحلیل‌گران در ایالات متحده، محرک اولیۀ این انتخابات را نادیده گرفتند، چون نمی‌خواستند به این روایت عمومی دربارۀ این حقیقت عینیت ببخشند که قیامی از سوی طبقۀ کارگر در ایالات متحده علیه اقتصاد نولیبرالی وجود دارد و احساسات ضد جنگی هست که حتی در میان جمهوری‎خواهان نیز بسیار قوی است.»

 این تحلیل‌گر همچنین گفت: «هنگامی که ترامپ در کنوانسیون ملی حزب جمهوری‎خواه شعار نه به مداخلات خارجی، نه به تغییر رژیم‎ها، نه به ملت‎‏سازی و نه به جنگ با روسیه سر داد، من دیدم که هزاران نفر از مقامات جمهوری‎خواه، که نمایندگان حاضر در مجمع گزینندگان را تشکیل می‎دهند، ایستاده وی را تشویق کردند.»

بر اساس نظام پیچیدۀ انتخابات ایالات متحده، شهروندان امریکایی مستقیماً رئیس‌جمهور و معاونش را انتخاب نمی‌کنند، بلکه در حقیقت با آراء خود، اعضای مجمع گزینندگان را که معمولاً متعهد به رأی دادن به نامزد خاصی هستند را برمی‌گزینند.

دبار افزود: «نمی‌توان این موضوع را که محرک واقعیِ نتیجۀ این انتخابات ناامیدی اقتصادی میلیون‎ها نفر از مردم امریکا بوده است، دست‎کم گرفت.»

این تحلیل‌گر امریکایی با اشاره به موضوعاتی که منجر به شکست کلینتون شد، گفت حزب دموکرات در ابتدا سندرز را نامزدی بی‌اهمیت می‎دانست، اما وی در روند انتخابات مقدماتی، آراء بسیاری را به دست آورد، از سوی دیگر ترامپ به ناگاه سربرآورد و «این واقعیت که در طی کم‎وبیش پنج سال گذشته امریکایی‎ در خیابان‎‏ها بودند»، نشان می‎دهد که طبقۀ کارگر در امریکا در حال شورش علیه نهادهایی‌ است که براساس نظرسنجی‎ها هیچ مشروعیتی در میان مردم ندارند. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku