واکنش‌ها به انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان

میشل عون، رئیس‌جمهور جدید لبنان، در حال سخنرانی در مجلس این کشور (عکس از خبرگزاری فرانسه)

انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان به بن‌بست سیاسیِ 29 ماهه در این کشور پایان داده و و واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته‌است.

نمایندگان مجلس لبنان ظهر دوشنبه (10 آبان) چهل‌وششمین دورۀ رأی‌گیری برای انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور این کشور را در چهار مرحله برگزار کردند. میشل عون، فرماندۀ پیشین ارتش لبنان، در دور چهارم توانست با کسب 83 رأی از مجموع 127 رأی نمایندگان، رئیس‌جمهور لبنان شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، عصر دوشنبه در تماس تلفنی با عون گفت: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است این انتخاب، که در یک رقابت سالم و آزاد انجام شد، پیروزی یک جناح خاص نیست بلکه جلوه‌ای از همزیستی مسالمت‌‎آمیز همۀ طوایف مختلف در کشور لبنان و موفقیتی بسیار شیرین برای ملت لبنان است.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، (راست) انتخاب میشل عون به ریاست‌جمهوری لبنان را تبریک گفت.

روحانی با آرزوی توفیق برای همتای لبنانی خود و سربلندی مردم آن کشور افزود: «جمهوری اسلامی ایران آمادۀ توسعۀ روابط با کشور دوست لبنان در همۀ زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ کشورمان در حساب توئیتری خود نوشت: «به همه لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور عون تبریک می‌گویم. ثبات و پیشرفت برای لبنانی‌ها زمانی حاصل می‌شود که مردم خود برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند.»

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، انتخاب میشل عون را به ملت و دولت لبنان تبریک گفت و افزود: «30 ماه به طول کشیدن این انتخاب، نشان‌دهندۀ سختی و در عین حال اهمیت این کار مهم و اهمیت انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان است... در طی این مدت عناصر دخالت‌کنندۀ خارجی، از جمله غربی‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه با بهره‌گیری از عواملشان تلاش‌های بسیاری کردند تا با ایجاد اخلال، از تعیین رئیس‌جمهور جلوگیری کنند و یکی از عوامل طولانی شدن پروسه انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان و 30 ماه به طول انجامیدن آن هم همین مسئله بود.»

شادی مردم لبنان بعد از انتخاب شدن میشل عون به ریاست‌جمهوری این کشور (عکس از خبرگزاری رویترز)

ولایتی ادامه داد: «با این پیروزی آرمان‌های مردم لبنان که همانا استقلال و حفظ تمامیت ارضی و تقویت اقتدار در برابر بیگانگان به ویژه رژیم صهیونیستی است، تداوم می‌یابد وعملاً این انتخاب موضع مردم لبنان و ایستادگی‌شان در برابر صهیونیست‌ها را برجسته و تقویت می‌کند، چراکه امروز رئیس‌جمهوری مبارز، شجاع و با سابقه بسیار خوب در بین مردم لبنان انتخاب شده است.»

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، نیز انتخاب میشل عون را به او تبریک گفت و برای رئیس‌جمهور جدید لبنان آرزوی توفیق کرد.

شیخ نبیل قاووق، معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله، تأکید کرد: «رژیم آل سعود مسئول حدود دو سال و نیم خلأ ریاستی در لبنان است؛ چراکه این رژیم از وتو علیه کاندیدایی استفاده کرد که از نظر ملی و مردمی قدرتمندترین بود. اما لبنان با انتخاب رئیس‌جمهور به دستاوردی ملی و استراتژیک رسیده و رسماً وتوی عربستان را در هم شکست.»

شادی مردم لبنان بعد از انتخاب شدن میشل عون به ریاست‌جمهوری این کشور (عکس از خبرگزاری رویترز)

علی برکه، نمایندۀ جنبش مقاومت حماس در لبنان، در بیانیه‌ای انتخاب میشل عون را به ملت لبنان تبریک گفت و اعلام کرد که بحران خلاء قدرت در این کشور به پایان رسید.

این در حالیست که روزنامۀ اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهور لبنان «خبر بدی برای اسرائیل است، چرا که عون روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد.»

لبنان از می 2014 (خرداد 1393) هم‌زمان با پایان دو دور ریاست‌جمهوری میشل سلیمان رئیس‌جمهور نداشته‌است.

این طولانی‌ترین خلأ قدرت در لبنان پس از پایان جنگ داخلی این کشور در سال 1990 محسوب می‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku