عربستان حکم وبلاگ‌نویس سعودی را اجرا می‌کند

رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی (تصویر آرشیوی)

عربستان تصمیم دارد با وجود اعتراضات گسترده، اجرای حکم شلاق رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی، را دوباره اجرا کند.

 شبکۀ اطلاعات حقوق بشر عربی (أنهری)، در بیانیه‌ای با اعلام این خبر تصریح کرد عربستان سعودی پس از آنکه به دلیل فشارهای بین‌المللی و وخامت وضعیت جسمانی رائف بدوی، مجازات شلاق وی را تعلیق کرد، بار دیگر اجرایی شدن این حکم را در دستور کار خود قرار داده‌است.

دادگاهی در عربستان سعودی در اول سپتامبر 2014 (10 شهریور 1393)، رائف بدوی را به تحمل 1000 ضربه شلاق محکوم کرده‌بود که 50 ضربۀ آن اجرا شده‌است.

بدوی به دلیل اتهاماتی که سیستم قضایی پادشاهی عربستان از آن‌‎ها تحت عنوان جرائم اینترنتی و توهین به وهابیت یاد کرده‌، به تحمل یک هزار ضربۀ شلاق، 10 سال زندان و پرداخت جریمۀ نقدی به میزان یک میلیون ریال سعودی (267 هزار دلار) محکوم شده‌است.

تظاهرات فعالان حقوق بشر مقابل سفارت عربستان سعودی در برلین، پایتخت آلمان، و درخواست برای آزادی رائف بدوی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با وجود اعتراض‌های بین‌المللی، ریاض تاکنون از لغو این مجازات سنگین سر باز زده‌است.

وی در سال 2012 در شهر جده بازداشت شد.

تصویر آرشیوی از رائف بدوی در کنار کودکانش

در همین حال انصاف حیدر، همسر رائف بدوی، که در سال 2012 به کانادا رفت، روز سه‌شنبه گفت: «امیدوارم عربستان سعودی این حکم را اجرا نکند. امیدوارم مقامات سعودی حق شهروندی رائف را لغو کنند و وی به کانادا، نزد خانواده‌اش بازگردد.»

همچنین استیون دیون، وزیر امور خارجۀ کانادا، که همسر بدوی در کشورش به سر می‌برد، از مقامات سعودی خواست تا این وبلاگ‌نویس را آزاد و به وی اجازه دهند نزد خانواده‌اش در کانادا برگردد.

ریاض مدتهاست به علت نقض قوانین حقوق بشر با انتقاد و اعتراضات بین‌المللی مواجه است. حکومت پادشاهی عربستان سعودی در سال 2015 میلادی 153 نفر، از جمله 71 تبعۀ خارجی، را اعدام کرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku