عملیات آزادسازی موصل از چنگال داعش به روز سوم رسید

نیروهای عراقی در 30 کیلومتریِ جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا، در حال پیشروی به سمت موصل هستند. (27 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

عملیات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق از چنگال گروه تروریستی داعش در حالی با موفقیت چشمگیر نیروهای عراقی وارد  سومین روز شده که نگرانی‌ها دربارۀ احتمال وقوع حملات شیمیایی داعش و امکان انتقال تروریست‌ها به سوریه افزایش یافته‌است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در ساعات اولیۀ دوشنبه (26 مهر) در یک سخنرانی تلویزیونی، از آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی شهر موصل از چنگال تروریست‌های گروه داعش خبر داد و حدود 60 هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‌های کُرد، پیشروی‌های خود را در حومۀ این شهر آغاز کردند.

طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر در حومۀ جنوبی، شرقی و شمالیِ موصل منتشر شده‏‎است.

در ادامه مجموعه‌‎ای از تازه‌ترین تحولات در عملیات آزادسازی موصل به صورت لحظه‌‎ به لحظه ارائه می‌شود:

**پایگاه خبری وردنا عراق از آزادسازی روستاهای البکر، صعیویه، نجمه المهندس، البجوانیه و العصمانیة در جنوب موصل خبر داده‌است.

**به گزارش پایگاه خبری وردنا جنگنده‌های ارتش عراق یک کاروان داعش که قصد فرار از ناحیه حمام العیل به سمت مرکز شهر موصل را داشت، هدف قرار داده‌اند. براساس این گزارش در این حمله دست کم 11 خودرو داعش منهدم شد. در همین راستا، نوفل حمادی استاندار نینوا از آزادسازی بیش از 40 درصد استان نینوا خبر داد.

** ژنرال طالب شغاتی، فرمانده نیروهای ویژۀ عراق در عملیات موصل، در یک نشست خبری در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد اطلاعات امنیتی نشان می‌دهد که بین 5 هزار تا 6 هزار تروریست داعشی در موصل حضور دارند.

** براساس اعلام کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، حدود 900 نفر از افرادی که از شهر موصل گریخته‌اند، از مرز سوریه عبور کرده و اردوگاه‌های آوارگان در این کشور اسکان یافته‌اند.

** گروه رسانۀ جنگ عراق اعلام کرد نیروهای عراقی سه روستای الشامی، خربه حدید و البیضه را در حومۀ غربیِ موصل آزاده کرده‌اند.

** براساس اعلام یک منبع امنیتی، گروه تروریستی داعش ساختمان استانداری موصل را در خیابان جمهوری در مرکز شهر موصل با تی‌‎ان‎تی منفجر کرده است.

** سایت السومریه‎نیوز به نقل از شاکر جودت، فرمانده پلیس عراق، اعلام کرد نیروهای عراقی تا کنون 352 کیلومترمربع از خاک عراق را در حومۀ جنوبیِ موصل آزاد کرده‎اند و براساس طرح برنامه‌ریزی‌شده در حال پیشروی به سوی موصل هستند.

** رسانه‌های عراقی از آزادسازی روستای کانی حرامیه در جنوب‌شرق موصل از چنگال داعش خبر دادند. فرماندهی یگان ضربتی ارتش عراق نیز از پاکسازی جادۀ بغداد-موصل خبر داد.

نیروهای عراقی در 30 کیلومتریِ جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا، در حال پیشروی به سمت موصل هستند. (27 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

** براساس گزارش‌ها جوانان شهر موصل با حمله به یک خودروی گشتِ وابسته به عناصر تروریستی در منطقۀ باب البیضِ این شهر، سه تن از تروریست‌ها را کشته و از مهلکه گریختند. در پی این حادثه، گروه داعش عملیات جستجوی گسترده‎ای را برای یافتن مهاجمان آغاز کرده‌است.

** نیروهای پیشمرگۀ کُردِ عراق که در محور شرقی موصل در حال مبارزه با تروریست‌های داعش هستند، از کشف یک تونلِ متعلق به تروریست‎ها در حومۀ موصل خبر دادند. 

** گروه رسانۀ جنگ عراق (الإعلام الحربی) در گزارشی از هلاکت وعد یونس، سرکردۀ گروه داعش که به عنوان «والی نینوا» شناخته می‏‎شد، به همراه 32 تن از عناصر تروریستی در یک حملۀ هوایی در منطقۀ برطله در شرق موصل خبر داد.

در این گزارش آمده‌است که در عملیات پاکسازی منطقۀ حمدانیه در شرق موصل، 25 تروریست داعشی کشته شدند و برخی دیگر فرار کردند.

تصاویری از شادی ساکنین منطقۀ حمدانیه در حومۀ شرقی موصل پس از آزادسازی از چنگال گروه تروریستی داعش

** براساس گزارش رادیو سوای عراق، همزمان با آزادسازی مناطق حمدانیه و قراقوش در شرق موصل از چنگال داعش، مسیحیان عراقی که به دلیل حضور داعش در شهرهایشان از دو سال پیش به شهر اربیلِ عراق پناه برده بودند، در این شهر به جشن و پایکوبی پرداختند.

در این گزارش آمده‌است که صدها زن، مرد و کودک مسیحی در کلیسای مار سمعان در اربیل تجمع کرده و برای آزادسازی شهر موصل دعا کردند.

** نیروهای عراقی روز سه‌شنبه وارد منطقۀ قراقوش در شرق موصل شده و اغلب مناطق آن‌ را آزاد کردند. پیش از حملۀ تروریست‌های داعش، حدود 50 هزار مسیحی در قراقوش زندگی می‌کردند، اما پس از حضور داعش از این منطقه گریختند.

تصویری از شادی مسیحیان عراقیِ پناه برده به شهر اربیلِ، پس از آزادسازی منطقۀ قراقوش در شرق موصل از چنگال داعش 

** خبرگزاری رویترز اعلام کرد ارتش سوریه سه‎‏شنبه (27 مهر) با انتشار بیانیه‏‎ای ائتلاف تحت امر امریکا را به برنامه‌ریزی برای فرار تروریست‌های گروه داعش در موصل از مرز سوریه متهم کرده‌است.

در بیانیۀ فرماندهی ارتش سوریه آمده‌است که این ائتلاف درصدد است تا با تأمین امنیت راه‎ها به تروریست‌ها اجازۀ ورود به خاک سوریه را بدهد و «میدان نبرد جدیدی» در شرق سوریه ایجاد کند.

این بیانیه می‎‌افزاید: «هرگونه تلاش برای عبور از مرز حمله به حاکمیت سوریه است... و با تمام نیروهای موجود با آن‌ مقابله خواهد شد.»

جنگندههای امریکا و ده‌ها کشورِ عضو ائتلافی، که با عنوان «ضدداعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت میکنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند، اما تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در این دو کشور نداشته‌اند.

** خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام امریکایی که نامشان فاش نشده‌است، اعلام کرد گروه تکفیری داعش برای حفظ موصل، دومین شهر بزرگ عراق، ممکن است به حملات شیمیایی متوسل شود.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز دوشنبه اعلام کرد نیروهای امریکایی در عملیات آزادسازی موصل حضور دارند و خطر آسیب دیدن آنان نیز وجود دارد.

نیروهای عراقی در 30 کیلومتریِ جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا، در حال پیشروی به سمت موصل هستند. (27 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده‌است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.

عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار از سوم خرداد امسال با مشارکت حدود 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شده بود. این شهر در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد و از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود.

دولت بغداد پس از آن وعده داد که موصل، دومین شهر بزرگ عراق، مقصد بعدی نیروهای ارتش این کشور خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku