چاوش‌اوغلو: ترکیه ممکن است نیروهای خود را به عمق بیشتری در سوریه بفرستد

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه می‌گوید آنکارا به منظور ایجاد آنچه که وی یک منطقۀ امن خواند قصد دارد نیروهای خود را به عمق بیشتری در خاک سوریه بفرستد.

وی یکشنبه (4 مهر) در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی فرانس 24 گفت: «ما ممکن است ابتدا دست‌کم 45 کیلومتر به سمت پایین حرکت کنیم و برای مسدود کردن منطقۀ منبج باید بیشتر پایین برویم. سپس می‌توان یک منطقۀ عملاً امن را ایجاد کرد.»

منبج، که در شمال سوریه و نزدیک مرز با ترکیه واقع است، در حال حاضر تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت امریکا قرار دارد که مرداد ماه در پی خروج تروریست‌های داعش این شهر را تصرف کردند.

ماه گذشته (شهریور)، نیروهای ترکیه با پشتیبانی تانک‌ها و هواپیماهای جنگنده در یک یورش ناگهانی وارد خاک سوریه شدند که به اشغال جرابلس منجر شد. داعش پیشتر بدون هیچ گونه مقاومتی این شهر را ترک کرده بود.

چاوش‌اوغلو در ادامۀ این مصاحبه پیشنهاد پیشروی بیشتر نیروهای ترکیه برای تصرف شهر رقۀ سوریه را مطرح کرد. وی با اشاره به کمک نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه به سربازان ترکیه گفت باید از آنها به عنوان الگویی برای کمپین بازپس‌گیری رقه استفاده کرد.

وی همچنین اتهامات مبنی بر اینکه ترکیه برای حمله به گروه‌های کرد «یگان‌های مدافع خلق» و «حزب اتحاد دموکراتیک سوریه» به سوریه وارد شده را رد کرد و هشدار داد امریکا به تعهدات خود به ترکیه دربارۀ اینکه این گروه‌ها از فرات عبور نخواهند کرد، عمل نکرده است.

وزیر خارجۀ ترکیه همچنین از واشنگتن به علت مسلح کردن این گروه‌ها انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

سرهنگ فارس البیوش، فرماندۀ لشکر شمالی ارتش آزاد سوریه شنبه (3 مهر) گفت پیکارجویان در سوریه در آستانۀ دریافت انواع جدیدی از تسلیحات سنگین از حامیان خارجی خود قرار دارند.

امریکا، عربستان سعودی و ترکیه چندین سال است که از پیکارجویانی که تحت لوای ارتش آزاد سوریه با دولت دمشق می‌جنگند، حمایت نظامی کرده‌اند.

با این وجود ترکیه و امریکا بر سر تأمین تسلیحات برای پیکارجویان کرد از سوی واشنگتن با یکدیگر اختلاف دارند.

تصویر آرشیوی از فتح‌الله گولن، چهرۀ مخالف آنکارا در محل اقامتش در ایالت پنسیلوانیای امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال از زمان کودتای نافرجام ترکیه در 26 تیر که آنکارا فتح‌الله گولن، چهرۀ مخالف ترکیه در امریکا را مغز متفکر آن می‌داند تنش‌ها بین دو کشور تشدید شده‌است.

چاوش‌اوغلو یکشنبه (4 مهر) گفت ترکیه مدارک محکمی دال بر نقش گولن در کودتا در اختیار امریکا گذاشته است و انتظار دارد واشنگتن وی را به زودی مسترد کند.

چاوش‌اوغلو گفت: «ما انتظار داریم متحدمان امریکا این روند را تکمیل کند و در کوتاهترین زمان ممکن وی (گولن) را به ترکیه بازگرداند.»

وی در پاسخ به سوالی دربارۀ زمان استرداد گولن گفت دادگاه‌های مرتبط در این باره تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku