امریکا: درگیری‌ها در شمال سوریه غیرقابل‌قبول است

حرکت تانک‌های ترکیه به سوی شهر جرابلس واقع در شمال سوریه، 4 شهریور 1395 (عکس از رویترز)

وزارت دفاع امریکا درگیری میان نظامیان ترکیه و گروه‌های شبه‌نظامی کُرد را در شمال سوریه «غیرقابل‌قبول» خوانده است.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، روز دوشنبه ضمن محکوم کردن درگیری‌ها در جنوب شهر جرابلس واقع در استان حلب در سوریه، افزود: «به صراحت اعلام می‌کنیم که این درگیری‌ها از نظر ما غیرقابل‌قبول و به شدت نگران‌کننده است.»

کوک ادامه داد: «ما گزارش‌های مربوط به درگیری‌های جنوب جرابلس... میان نیروهای مسلح ترکیه، برخی گروه‌های معارض و یگان‌های وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه را با دقت دنبال می‌کنیم.»

این مقام امریکایی خاطر نشان کرد: «امریکا در این درگیری‌ها مشارکت ندارد. این درگیری‌ها بدون هماهنگی با نیروهای امریکایی انجام می‌شود و ما از آنها حمایت نمی‌کنیم.»

وی افزود: «این میدان نبرد پیش از این نیز شلوغ بوده است. بر همین اساس ما از تمامی جناح‌های مسلح می‌خواهیم فورا از درگیری دست بکشند و برای کاهش تنش، تدابیر مناسبی اتخاذ کنند.»

سخنگوی وزارت دفاع امریکا در حالی این مطالب را عنوان کرد که معارضان دولت سوریه روز چهارشنبه (3 شهریور) با پشتیبانی نیروهای ویژه و تانک‌های ترکیه حمله به شهر جرابلس را آغاز کردند.

دود ناشی از حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه، 3 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

«ترکیه وارد جنگ نشده است»

در همین حال، نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه در استانبول به خبرنگاران گفت ترکیه با نفوذ به شمال سوریه وارد جنگ نشده و قصد ندارد در این منطقه به قدرتی دائمی بدل شود.

کورتولموش ادامه داد: «ترکیه یک کشور اشغالگر نیست و وارد جنگ نمی‌شود.»

وی مدعی شد: «تمامی جناح‌های درگیر، از جمله دولت دمشق، از عملیات سپر فرات مطلع بودند. روسیه به آنها اطلاع داده بود، در این باره اطمینان داریم.»

گروه‌ موسوم به ارتش آزاد سوریه و نظامیان ترکیه هدف از این عملیات را پاکسازی این شهر از عناصر داعش و شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق عنوان کرده‎اند.

نظامیان ترکیه در ادامه حملات خود در روز یکشنبه (7 شهریور) منطقه جبر کوسا را بمباران و گلوله‌باران کردند.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: «در اثر این حملات... دست کم 40 غیر نظامی کشته و 50 تن دیگر مجروح شدند.»

با وجود این، دولت آنکارا مدعی شد در این حمله 25 «تروریست» کردتبار را کشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku