اردوغان: عزم ما برای مبارزه با کُردها و داعش یکسان است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حال سخنرانی در جمع هوادارانش در شهر غازی عینتاب در جنوبِ کشور (7 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

رئیس جمهور ترکیه می‎گوید آنکارا با همان توانی با شبه‌نظامیان کُرد سوریه مبارزه خواهد کرد که با تروریست‌های گروه داعش می‌جنگند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، همزمان با پنجمین روز از تهاجم نیروهای نظامیِ آنکارا به شمال سوریه، در جمع مردم در شهر جنوبیِ غازی عینتاب به ایراد سخنرانی پرداخت.

اردوغان گفت: «ما در هر نوع همکاری برای پاکسازی داعش از سوریه مشارکت خواهیم داشت.»

وی با اشاره به حزب اصلیِ طرفدار کُردها در شمال سوریه افزود: «در مورد موضوع گروه تروریستی پی.وای.دی (حزب اتحاد دموکراتیکِ کردستان) در سوریه نیز همین عزم و اراده را داریم.»

چندی پیش در جریان بمب‌گذاری در یک مراسم عروسی در شهر غازی عینتاب، 54 نفر کشته شدند. براساس گزارش‌ها گروه تروریستی داعش عامل این حمله بود.

رئیس جمهور ترکیه در جمع هزاران نفر از طرفداران دولت خود در غازی عنتاب که پرچم ترکیه را در دست داشتند، گفت: «عملیات ما علیه سازمان‌های تروریستی تا به انتها، ادامه خواهد داشت.»

 تجمع هواداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در شهر غازی عینتاب در جنوب این کشور (7 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز) 

اردوغان با اشاره به عملیات شبه‌نظامیانِ گروه‎‌های معارض دولت سوریه که با پشتیبانیِ تانک‌ها، نیروهای ویژه و حملات هواییِ ترکیه، طی روزهای گذشته تروریست‌های داعش را از شهر جرابلس در شمال سوریه بیرون راندند، گفت: «مردمی که این شهر (جرابلس) بدان‌ها تعلق داشت، در حال بازگشت (به خانه‌های خود) هستند.»

رئیس جمهور ترکیه در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که گروه موسوم به دیدهبان حقوق بشر سوریه، در پنجمین روز از عملیات نظامیِ آنکارا در خاک سوریه، اعلام کرد در حملات هواییِ ترکیه دست‌کم 40 غیرنظامی کشته شدند.

پس از انتشار این گزارش، ارتش ترکیه اعلام کرد در حملات هواییِ این کشور به شمال سوریه 25 «تروریستِ» کُرد کشته شدند.

خبرگزاری رسمی آناتولیِ ترکیه به نقل از مقامات ارتشِ این کشور گزارش داد قربانیانِ این حملات اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه( پ.ک.ک) و پی.وای.دی بودند و در نزدیکی شهر جرابلس در استان حلب در شمال سوریه کشته شدند.

تانک‌های ارتش ترکیه در حال عزیمت از شهر کارکامیس در استان غازی عینتاب در جنوب ترکیه به سمت شهر جرابلس در استان حلب در شمال سوریه (6 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

نیروهای ویژۀ ترکیه با همراهیِ تانک‌های ارتشِ این کشور با پشتیبانیِ جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امرِ امریکا از روز چهارشنبه (3 شهریور) عملیاتی را برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌چه رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌های داعش و پیکارجویان کُردِ  پی.وای.دی» می‌نامد، آغاز کردند.

ترکیه همچنین از پیشروی شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‏‌های معارض دولت سوریه است، در شمال این کشور، پشتیبانی می‏‎کند.

دمشق مداخلۀ نظامیِ ترکیه را در سوریه محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه نامید. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروههای تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

هدف قرار گرفتن مبارزان یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) شاخۀ نظامیِ پی.وای.دی در عملیات ترکیه در سوریه از موضوعات مورد اختلاف میان ترکیه و امریکا به عنوان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

واشنگتن این گروه را نیرویی مهم برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلقی میکند، اما ترکیه معتقد است که این گروه شاخه‌ای از پیکارجویانِ جدایی‌طلبِ حزب کارگرانِ کردستان است که طی ماه‌های اخیر مسئول چندین بمب‌گذاری و حمله علیه نیروهای امنیتی در ترکیه بوده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku