معاون رئیس اطلاعات ترکیه با مقامات سوریه در دمشق دیدار کرده است

تصویر دروازه ورودی سازمان اطلاعات ملی ترکیه

یک روزنامه لبنانی به نقل از «منابع موثق» از سفر معاون رئیس اطلاعات ترکیه به دمشق، پایتخت سوریه، خبر داده است.

به گزارش روزنامه السفیر لبنان، یکی از معاونان هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه، با مقامات رده بالای اطلاعات سوریه در دمشق دیدار و گفت و گو کرده است.

السفیر در گزارش خود که روز یکشنبه (31 مرداد) منتشر شد افزود، محور این دیدارها بر تحولات اخیر در شمال سوریه متمرکز بوده است.

این روزنامه با بیان اینکه آنکارا به «پیام تعدیل همپیمانی ها و ضرورت تسریع در پیوستن ترکیه به محور ایران، روسیه ، سوریه و عراق دو گونه آشکار و محرمانه پاسخ داد»، نوشت: «آنکارا ابتدا با اظهارات نخست وزیر بینالی ییلدریم به طور آشکار واکنش نشان داد و گام بعدی آن اقدامی محرمانه بود.»

این گزارش در حالی از سفر معاون رئیس اطلاعات ترکیه به دمشق حکایت دارد که بینالی ییلدیریم، نخست وزیر این کشور که پیش از این گفته بود ظرف شش ماه شاهد تحولات مثبتی در حل بحران سوریه خواهیم بود روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در استانبول گفت: «در دوره گذار در سوریه،  بشار اسد می تواند نقش داشته باشد.»

بینالی ییلدیریم ، نخست وزیر ترکیه

ییلدیریم همچنین افزود، ترکیه می‌خواهد طی شش ماه آینده در ارتباط  با کشور جنگ زده سوریه به چیزی فراتر از یک بازیگر منطقه ای تبدیل شود.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «کشورش ایفای نقش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در قالب یک دولت انتقالی در این کشور می پذیرد، اما وی در آینده سوریه هیچ جایی ندارد.»

این در حالی است که ترکیه از سال 2011 میلادی، با آغاز ناآرامی در سوریه، نماینده ای رسمی به سوریه نفرستاده و در مواضع خود همواره بر برکناری دولت بشار اسد تاکید داشته است.

ناظران اظهارات اخیر ییلدیریم را نشانه ای از تغییر موضع آنکارا دانسته اند که ممکن است با ائتلاف احتمالی با اسد همراه باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku