بازداشت بیش از 26 هزار نفر در ترکیه در ارتباط با کودتای نافرجام

بکر بوز داغ، وزیر دادگستری ترکیه می گوید در پی کودتای نافرجام در این کشور 26 هزار نفر بازداشت شده‌اند.

به گفته یک مقام ترکیه در پی کودتای نافرجام در این کشور، بیش از 26 هزار نفر بازداشت شده‌اند.

بکر بوز داغ، وزیر دادگستری ترکیه امروز سه شنبه (19 مرداد) اعلام کرد به طور رسمی 16 هزار نفر در ارتباط با   کودتای نافرجامِ ماه گذشته بازداشت شده‌اند و حدود 6 هزار نفر همچنان  مراحل قانونی را سپری می کنند.

وی  در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود تحقیقات درباره  حدود 7 هزار 700 تن در این ارتباط ادامه دارد اما این افراد در حال حاضر به طور رسمی بازداشت نشده‌اند.

روز گذشته نیز نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه نیز از بازداشت 10 تبعه خارجی در ارتباط با کودتای نافرجام اخیر در این کشور خبر داد. وی  به جزئیات بیشتر درباره ملیت افراد بازداشت شده، اشاره ای نکرد.

موج دستگیری‌ها در ارتباط با کودتای اخیر ترکیه همچنان ادامه دارد

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که  با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

پس از آن دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد؛ دولت دهها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

آنکارا فتح الله گولن، شخصیت مخالف دولت ترکیه را که در تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می برد، عامل کودتای نافرجام در ترکیه می‌داند؛ کودتایی که موجب تیره شدن روابط ترکیه با امریکا و اتحادیه اروپا شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku