News   /   آسيا

ویدئو: رزمایش عظیم دریایی پکن در دریای شرقی چین

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش چین در دریایی شرقی چین (11 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری شینهوا)

نیروی دریایی ارتش چین یک رزمایش عظیم با بهره‌گیری از مهمات جنگی در دریای شرقی چین برگزار کرده است که هدف آن آماده‌سازی برای جنگی «ناگهانی، بی‌رحمانه، کوتاه و مدرن» عنوان شده است.  

براساس گزارش‌ها صدها ناو و زیردریایی از هر سه ناوگانِ ارتش ملی جمهوری خلق چین در این رزمایش بزرگ مشارکت داشتند.

روزنامۀ تایمزِ چین در گزارشی نوشت هر سه ناوگانِ دریای شمالی، جنوبی و شرقیِ چین در این رزمایش شرکت داشتند و قابلیت‌های آن‎ها هم در بخش تهاجمی و هم دفاعی ارزیابی شد.  

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش چین در دریایی شرقی چین (11 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری شینهوا)

در این گزارش آمده است که حدود 300 کشتی، ده‎ها جنگنده و نیروهای مسئول در قالب رادارهای دفاع ساحلی، ارتباطات و دفاع جنگ الکترونیک در این رزمایش حضور داشتند.

نیروی دریایی ارتش چین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف از این رزمایش به حد عالی رساندنِ شدت حمله، دقت، ثبات و سرعت نیروها در میان تأثیرات سنگین الکترومغناطیسی است.»

این بیانیه می‌افزاید: «جنگ مبتنی بر فناوری اطلاعات در دریا، ناگهانی، بی‌رحمانه و کوتاه است و نیاز به انتقال سریع برای مبارزه، آماده‌سازی سریع و بهره‌وری حملۀ بالا دارد.»

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش چین در دریایی شرقی چین (11 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری شینهوا)

نیروهای شرکت کننده در این رزمایش به دو گروه آبی و قرمز تقسیم شدند. گروه قرمز عملیات حمله را برعهده داشت و گروه آبی می‌بایست با استفاده از موشک و اژدر به دفاع بپرازد. قابلیت‌های نیروی دریاییِ چین در زمینه‌های شناسایی، هشدار، بمبارانِ دقیق و دوربرد و دفاع هوایی و موشکی، در این رزمایش به نمایش درآمد.  

وزارت دفاع چین برگزاری این رزمایش را امری «معمول» دانست و اعلام کرد این مانور برای مقابله با هیچ کشوری اجرا نشده است.

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش چین در دریایی شرقی چین (11 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری شینهوا)

با این حال، رزمایش عظیم دریاییِ چین درحالی اجرا شده است که اخیراً با توجه به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) علیه چین و رد ادعاهای پکن بر سر مالکیتِ جزایرِ مورد مناقشه در دریای جنوبیِ چین، موجی از تنش در این منطقه به راه افتاده است.

در تاریخ 22 تیر ماه و در پی شکایت فیلیپین، دادگاهی در لاهه اعلام کرد ادعای چین هیچ مبنای قانونی ندارد و نقض حقوق حاکمیتی و اقتصادی فیلیپین به شمار می‌رود. پکن بلافاصله این حکم را مردود دانست و اعلام کرد آن را نادیده می‌گیرد.

فیلیپین و چین هر دو مدعیِ مالکیت بر سد ساحلیِ اسکاربورو، با نام چینیِ جزیرۀ هوانگ یان هستند که حدود 160 کیلومتر با فیلیپین و 800 کیلومتر با چین فاصله دارد.

چین مدعی حاکمیت بر تقریباً تمام دریای جنوبی چین است. این در حالی است که کشورهای تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند. به گفتۀ ناظران این دریا دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است.

این مناقشه در حال حاضر به معضلی فرامنطقه‌ای مبدل شده است که بیش از همه امریکا به مداخله در این امر پرداخته است. پکن واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌ای و ایجاد عمدی تنش در دریای جنوبیِ چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی است که چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه در حال اجرای تافزایش قلمرو خود است. 

امریکا از سال 2011 میلادی راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا متمرکز کرده است. کاخ سفید معتقد است که برای کسب منافع بلند مدتِ واشنگتن، هیچ منطقه‌ای مهم‌تر از آسیا نیست. برخی از ناظران سیاسی بر این باورند که امریکا در تلاش است تا با استفاده از این راهبرد، هژمونی خود را تحمیل کرده و گسترش قدرتِ چین در آسیا را به نحوی خنثی کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku