«معارضانِ دولت سوریه مانع فرار غیرنظامیان از حلب می‌شوند»

عملیات ارتش سوریه پس از آزادسازی منطقۀ لیرمون در حومۀ شمال غربیِ شهر حلب در شمال سوریه (7 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک گروه دیده‌بان اعلام کرد، معارضانِ مسلحِ تحتِ حمایتِ خارجی که با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در جنگ هستند، مانعِ فرارِ غیرنظامیان از مناطق تحتِ محاصره در شهر حلب در شمال غربِ این کشور شده‌اند.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، روز جمعه اعلام کرد مسیرهای امنی که دولت سوریه برای تخلیۀ غیرنظامیان از مناطق تحت تسلط معارضان در شهر حلب در 355 کیلومتری شمال دمشق، پایتخت سوریه، باز کرده بود، به دست تکفیری‌ها بسته شده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت از زمان باز شدن مسیرهای امن «حدود 12 نفر موفق به استفاده از مسیر بوستان القصر شدند و سپس گروه‌های شبه‌نظامی... مانع نزدیک شدن خانواده‌ها به مسیرهای امن شدند.»

این گزارش تنها یک روز پس از آن انتشار یافت که سوریه و روسیه اعلام کردند برای مقابله با بحران غذایی و امدادرسانی در حلبِ تحت محاصره، مسیرهای امنی برای خروجِ مردم از مناطق شرقی این شهر، ایجاد شده است.

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد نیروهای روسیه با ارتش سوریه برای باز کردن سه مسیر امن، همکاری کرده‌اند تا «به غیرنظامیانی که تروریست‌ها آن‌ها را به گروگان گرفته‌‎اند و مبارزانی که مایل به زمین گذاشتنِ سلاح خود هستند، امداد‌رسانی شود».

وی افزود یک مسیرِ امنِ دیگر نیز در شمال شهر حلب ایجاد خواهد شد و کمک‌های پزشکی و غذایی در مسیرهای امن در اختیار فراری‌ها قرار خواهد گرفت.

ارتش سوریه از تاریخ 27 تیر با پیشروی به سمت مناطقِ تحتِ تسلطِ معارضان در شرق حلب، تروریست‎ها را به محاصرۀ خود درآورده است.

شبکۀ خبریِ آر.تیِ روسیه، روز جمعه در گزارشی نوشت دولت سوریه برای جلوگیری از تلفات ناخواسته میان شهروندان، از مردم خواسته است تا از مناطق تحتِ محاصره خارج شوند.

تصویری که خبرنگار شبکۀ آر.تی از محموله‌های ارسال شده از طریق هواپیماهای روسی به مناطق تحت تسلط معارضان در شمال سوریه منتشر کرده است. این خبرنگار در گزارش خود نوشته است که معارضان به دروغ به مردم اعلام کرده‌اند که این مواد غذایی سمی هستند. 

در این گزارش به نقل از منابع سوری آمده است که «ظرف دو ساعت، بیش از 25 تَن از افراد مسلح، با اسلحه‌هایشان تسلیم شدند، برخی دیگر نیز تسلیحات خود را رها کرده و تصمیم به فرار گرفتند».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از محمد مروان علبی، استاندار حلب، نوشت مراکز موقت مجهز به خدمات پزشکی آمادۀ امدادرسانی به پناهجویان هستند.

این گزارش می‌افزاید بشار اسد روز پنجشنبه فرمان عفوِ تمامیِ شبه‌نظامیانی را صادر کرده است که خود را تسلیم کنند. این تصمیم باعث تسلیم شدنِ بسیاری از تروریست‌ها شده است.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در نا آرامی‌های پنج سالۀ سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku