قطع آخرین مسیر تدارکاتی تروریست‌‎ها در حلبِ سوریه

عملیات ارتش سوریه در نزدیکی جادۀ کاستلو برای آزادسازی منطقۀ لیرمون در حومۀ شمال غربیِ شهر حلب در شمال سوریه (4 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش سوریه و متحدانش موفق شدند کنترل کاملِ جادۀ کاستلو به عنوان آخرین مسیر تدارکاتیِ تروریست‌های شرقِ استان حلب در شمال این کشور را به دست بگیرند.

شبکۀ تلویزیونیِ المنارِ لبنان روز سه‌شنبه (5 مرداد) از کسب این موفقیت به دست نیروهای سوری خبر داد و افزود ارتش سوریه کنترل بخش‎هایی از منطقۀ لَیرمون را که در حومۀ شمال غربیِ شهر حلب قرار دارد، به دست گرفته است.

در همین حال، گروه موسوم به دیده‎بان حقوق بشر سوریه که دفتر آن در لندن مستقر است، اعلام کرد نیروهای سوری پس از نبردی سنگین منطقۀ لیرمون را به طور کامل آزاد کردند.

براساس گزارش این گروه، نیروهای ارتش سوریه در حال مبارزه با تروریست‌های تکفیری برای آزادسازی منطقۀ بنی زید در همسایگی منطقۀ لیرمون هستند.

منطقۀ وقوع عملیات ارتش سوریه در نزدیکی جادۀ کاستلو برای آزادسازی منطقۀ لیرمون در حومۀ شمال غربیِ شهر حلب در شمال سوریه (4 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

تروریست‌های معارض دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از دو منطقۀ لیرمون و بنی زید برای پرتاب راکت به سمت مناطق تحت کنترل دولت سوریه در غرب حلب استفاده می‌کردند.

به گفتۀ رامی عبدالرحمن، مدیر گروه موسوم به دیده‌‎بان حقوق بشر سوریه، نیروهای سوری در حال حاضر بنی زید را محاصره کرده‌اند.  

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش این کشور با ارسال پیام‌هایی برای ساکنین و تروریست‌هایی که در شرق حلب هستند، عبور امن افرادی را که خواستار خروج داوطلبانه از این منطقه هستند، تضمین کرده است.

ارتش سوریه همچنین از تکفیری‎ها خواست تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و از ساکنان شرق حلب نیز درخواست کرد به طرح «آشتی ملی بپیوندند و مزدوران خارجی» را از محله‌های خود اخراج کنند.

null
تصویر نظامیان ارتش سوریه که موفق به فرار از زندان گروه تروریستی موسوم به جبهه النصره شدند. 

آزادی 14 نیروی سوری از چنگال جبهه النصره

در تحولی دیگر، روز سه‌شنبه 14 سرباز ارتش سوریه که در اسارت گروه تروریستی موسوم به جبهه النصره، وابسته به القاعده، بودند، موفق به فرار شدند.

این افراد از یکی از زندان‎های این گروه تروریستی در شهرک صیدا در حومۀ استان جنوبِ غربیِ درعا گریختند.

به گفتۀ منابع سوری، این سزبازان پس از کشتن چهار تن از تروریست‌ها، خود را به ایستِ بازرسیِ ناحیۀ خربه غزاله در 20 کیلومتریِ مرکز استان درعا، که در اختیار نیروهای ارتش سوریه قرار دارند، رساندند.

استفان دی میستورا، نمایندۀ سازمان ملل متحد در امور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دور تازۀ مذاکرات صلحِ سوریه در ژنو

از سوی دیگر، استفان دی میستورا، نمایندۀ سازمان ملل متحد در امور سوریه روز سه‌شنبه اعلام کرد قصد دارد دور تازۀ مذاکرات میان نمایندگان دولت سوریه و معارضان را اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) در ژنوِ سوئیس برگزار کند.

دی میستورا گفت می‌خواهد نتیجۀ گام‌هایی را که هفتۀ گذشته میان مقامات امریکا و روسیه در مسکو بر سر آن توافق شد را مشاهده کند تا مشخص شود که دور تازۀ مذاکرات، پیش از تعیین تاریخِ دقیقی برای آن، «پربار و امیدوارکننده» خواهد بود.

نمایندۀ سازمان ملل در امور سوریه این اظهارات را پس از برگزاری یک جلسه پشت درهای بسته با مقامات ارشد دیپلماتیکِ امریکا و روسیه در ژنو، در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد.

وی گفت محور این مذاکرات محرمانه، «نیاز فوری» برای پیشبردِ مسائلی مانند آتش‌بس در سوریه، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، مبارزه با تروریسم و فرآیند انتقال سیاسی در سوریه بوده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، صبح روز سه‌شنبه گفت براساس مذاکراتِ اخیر میان امریکا و روسیه، گروه‎های معارض دولت سوریه می‌بایست برای خروج از مناطق تحت اشغال شاخۀ گروه تروریستی القاعده تشویق شوند تا بتوان طرح آتش‌بس را اجرا کرد.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در نا آرامی‌های پنج سالۀ سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku