دولت ترکیه ساختار ارتشِ این کشور را تغییر می‌دهد

جلسۀ شورای عالی ارتش (YAS) با حضور بینالی ییلدریم، نخست وزیر و فرماندهان نیروی دریایی و هواییِ ارتش ترکیه و همچنین تعدادی دیگر از مقامات عالی‌رتبۀ دولتی در آنکارا برگزار شد.

دولت ترکیه پس از اخراج نیمی از مقام‌های عالی‌رتبۀ نظامی این کشور، قصد دارد تغییر و تحولاتی را در ارتش صورت دهد.

فرماندهان نظامی ارشد ترکیه پنجشنبه (7 مرداد) برای جایگزین کردن تقریباً نیمی از ژنرال‌های ارتش این کشور، پس از کودتای نافرجامِ اخیر، با یکدیگر دیدار کردند.

این جلسه پس از آن برگزار شد که دولت آنکارا دستور خلع درجۀ 149 ژنرال، تقریباً نیمی از 358 ژنرال ارتش ترکیه را به اتهام تلاش برای براندازی دولت، صادر کرد.

آنکارا همچنین در اقدامی دیگر 131 نشریه، شبکه تلویزیونی و دیگر رسانه‌های خبری را تعطیل کرد.

جلسۀ شورای عالی ارتش (YAS) با حضور بینالی ییلدریم، نخست وزیر و فرماندهان نیروی دریایی و هواییِ ارتش ترکیه و همچنین تعدادی دیگر از مقامات عالی‌رتبۀ دولتی در آنکارا برگزار شد.

جمعه شب هفته گذشته (25 تیر) گروهی از نیروهای ارتش ترکیه با هدف سرنگونی دولت آنکارا یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی این کودتا خنثی شد. در  جریان این کودتا نزدیک به 300 تن کشته شدند.

در عین حال، به گزارش خبرگزاری دوغان، دو تن از ژنرال‌های عالی رتبۀ پیاده نظام ارتش ترکیه به نام‌های احسان اویار و کامیل باش‌اوغلو پیش از این جلسه استعفا دادند.

به گفته یکی از مقام‌های ترکیه، 87 ژنرال نیروهای پیاده نظام ارتش، 30 ژنرال نیروی هوایی و 32 ژنرال نیروی دریایی به خاطر دست داشتن در این کودتا خلع درجه شده‌اند.

افزون بر این، یک هزار و 99 افسر ارشد و 436 افسر جزء نیز طبق حکم دولت برکنار شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پنجشنبه در مصاحبه با رویترز اعلام کرده بود کودتای نافرجام جمعه گذشته در ترکیه ناشی از ضعف‌های اطلاعاتی بارز بوده است و به همین دلیل باید هرچه سریعتر در ساختار ارتش این کشور یک بازسازی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه احتمال کودتای مجدد وجود دارد، تاکید کرد کشور باید بیش از پیش مراقب باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku