News   /   آمريکا

جان کری: آنکارا هر گونه مدرکی علیه فتح‌الله گولن را در اختیار واشنگتن بگذارد

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا روز شنبه (26 تیر) از آنکارا خواست هر گونه مدرکی را که علیه فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه در دست دارد، در اختیار واشنگتن قرار دهد.

کری که به لوکزامبورگ سفر کرده است، با اشاره به اینکه واشنگتن در زمینۀ تحقیق دربارۀ کودتای نافرجام در ترکیه به این کشور کمک می‌‎کند، افزود وی هیچ درخواستی برای استرداد فتح‌الله گولن، که سالهاست در امریکا در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، دریافت نکرده است.

وزیر خارجۀ امریکا خاطرنشان کرد: «(با این وجود) ما به طور کامل پیش بینی می‌کنیم که پرسش‌هایی دربارۀ آقای گولن مطرح خواهد شد.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در برخورد با عاملان کودتای نافرجام در ترکیه از یک روند قانونمند تبعیت شود.

تصویر آرشیوی از فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این سخنان در حالی مطرح شد که دولت ترکیه از دست داشتن طرفداران گولن، در کودتای نافرجامِ گروهی از ارتشیان در روز جمعه (25 تیر) خبر داده است.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از وقوع کودتا در ترکیه و سرنگونی دولت، سازمان اطلاعات ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده و شرایط به حال عادی بازگشته است.

ساعت 23:30 جمعه به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت اردوغان کودتا کرده است.

به دنبال آن، گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شدند و اعلام کردند، کنترل امور را در دست گرفته‌اند و مناطق مختلف از جمله فرودگاه‌ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku