ییلدریم: تا اسد هست، موضع ترکیه در قبال سوریه تغییر نمی‌کند

بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نخست وزیر ترکیه می گوید حل بحران سوریه و شکست گروه های تکفیری تا زمانی که بشار اسد رئیس جمهور این کشور است امکان پذیر نخواهد بود. 

این اظهارات درست پس از آن مطرح شد که بینالی ییلدریم گفته بود کشورش پس از موفقیت های دیپلماتیک در از سرگیری روابط با اسرائیل و روسیه به دنبال ایجاد روابط دوستانه با سوریه است. 

با این حال ییلدریم در اواخر وقت چهارشنبه در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی بر خلاف سخنان قبلی خود گفت اسد باید برود چرا که تا زمانی که وی در قدرت است بحران سوریه حل و فصل نخواهد شد. 

وی گفت: «در یک طرف اسد قرار دارد و در طرف دیگر داعش. اگر بپرسید اسد را بر داعش ترجیح می دهیم، ما نمی توانیم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم. هردو باید بروند؛ هردو موجب رنج و مشکل برای مردم سوریه هستند.»

او در ادامه افزود: «... تا زمانی که اسد در قدرت است معضل (داعش) حل نخواهد شد و یک گروه تروریستی جدید بوجود می آید.»

آنکارا که تا پیش از آغاز بحران پنج ساله در سوریه با دمشق روابط حسنه و نزدیکی داشت با شروع ناآرامی ها در این کشور به یکی از مخالفان سرسخت دولت بشار اسد بدل شد و حمایت های همه جانبه ای از گروه های تروریستی و معارضان سوری کرده است.

نخست وزیر ترکیه همچنین در گفتگوی چهارشنبه خود با بی‌بی‌سی دولت بشار اسد را عامل شکل گیری داعش و کشتار مردم سوریه معرفی کرد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این سخنان کاملاً مخالف اظهارات  روز چهارشنبه ییلدریم در دیدار با رهبران استانی حزب عدالت و توسعه بود. او در این دیدار گفته بود آنکارا اطمینان دارد که روابط «عادی» خود با دمشق را از سر خواهد گرفت.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ناآرامی‌های 5 سال اخیر این کشور کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku