News   /   اروپا

انتشار گزارش تحقیق از نقش انگلیس در جنگ عراق

سِر جان چیلکات رئیس کمیته حقیقت یاب جنگ عراق در جلسه کمیته تحقیق درباره نقش انگلیس در تهاجم به عراق (چهارشنبه 16 تیر 94)

کمیته تحقیق درباره نقش انگلیس در تهاجم به عراق موسوم به گزارش چیلکات اعلام کرد طرح انگلیس و آمادگی آن برای این جنگ «کاملا نامناسب» بوده است.

چیلکات همچنین گفت مشارکت انگلیس در تهاجم نظامی سال 2003 به عراق در حالی بود که هنوز امکان تمسک به گزینه‌های صلح‌آمیز وجود داشت.

وی همچنین در گزارش خود تاکید کرد که طرح حمله نظامی به عراق بر اساس اطلاعات نادرست مبنی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور بوده است.

این تحقیق که عنوان خود را از سِر جان چیلکات رئیس کمیته حقیقت یاب جنگ عراق گرفته است و در سال 2009 با هدف بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق و شش سال حضور نیروهای انگلیسی در این کشور عربی تشکیل شد.

چیلکات گفته است که این گزارش برای خانواده‌های 179 انگلیسی که از سال 2003 تا 2009 در عراق جان باختند جواب‌هایی در برخواهد داشت.

در همین حال، بستگان سربازان انگلیسی که در جنگ عراق کشته شدند می‌گویند در صورتی که نتایج تحقیق موسوم به گزارش چیلکات درباره مشارکت انگلیس در تهاجم سال 2003 به عراق دال بر قصور تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس باشد، وی را دادگاهی خواهند کرد.

تظاهرات فعالان حامی صلح در لندن، تاریخ 16 تیر 95

به گفته منابع نزدیک به بلر وی تلاش خواهد کرد با این ادعا که درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق اطلاعات غلط دریافت کرده است، از خود مقابل اتهامات جنگی احتمالی مطرح در گزارش چیلکات دفاع کند.

خانواده‌های سربازان، ملوانان و خلبانان انگلیسی که در این جنگ کشته شدند آماده هستند که از بلر به خاطر دنباله روی از امریکا در تهاجم غیرقانونی به عراق شکایت کنند.

دیوان بین‌المللی کیفری پیشتر اعلام کرده بود که در صورتی که شواهد جنایت جنگی در گزارش آتی مشهود باشد علیه بلر اقامه دعوا نخواهد کرد.

تظاهرات فعالان حامی صلح در لندن، تاریخ 16 تیر 95

جنگ عراق تحت امر امریکا که بیش از هشت سال طول کشید به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی آغاز شد. در این جنگ 179 نیروی انگلیسی و حدود 4500 سرباز آمریکایی کشته شدند.

بر اساس برآوردها، در این جنگ بیش از یک میلیون غیرنظامی عراقی نیز کشته شدند اما هیچ اثری از سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور یافت نشد. با این حال، سال‌ها خشونت مرگبار و ظهور گروه‌های تروریستی نظیر داعش از پیامدهای آن بوده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku