انصارالله : به راه حلی فراگیر در مذاکرات یمن نزدیک شده‌ایم

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سخنگوی جنبش انصارلله  یمن می‌گوید نمایندگان این جنبش و مقام‌های رژیم سابق مورد حمایت آل سعود در دستیابی به راه حلی فراگیر برای حل مناقشه در این کشور نزدیک شده‌اند.

محمد عبدالسلام روز یکشنبه (6 تیر) در نشستی به ریاست بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: «خواسته کامل ما برقراری صلح و ثبات دریمن است و تمام آنچه ما می خواهیم صلح است، این خواسته مردم ماست که بسیار متحمل آزار و اذیت شده‌اند.»

بان کی مون نشست مشترکی را با نمایندگان هر دو طرف-حوثی‌ها و عبدربه منصور هادی - رئیس جمهور سابق یمن که استعفا داد- در کویت برگزار کرده است. این مذاکرات از آوریل تاکنون جریان داشته است.

عبدالسلام گفت جنبش انصارالله معتقد است این مذاکرات تنها راه یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران در یمن است.

وی گفت: «بیش از دو ماه است که  در کویت هستیم و در مذاکرات قبلی در مسقط ، ژنو و بیل سوئیس نیز به منظور دستیابی به صلح با طرف مقابل  ملاقات کردیم و به مسیر خود برای ساخت یمنی برای همه ادامه خواهیم داد.»

وی همچنین سازمان ملل را به تقویت تلاش‌های انساندوستانه در یمن مطابق با منشور سازمان ملل و اصول بشردوستانه فراخواند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل (سمت راست) و اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن (سمت چپ) در مذاکرات با نمایندگان طرف‌های درگیر در یمن در کویت (6 تیر 95)

سخنگوی جنبش انصارالله یمن همچنین گفت نمایندگان این جنبش به منظور پایان دادن به بحران در یمن و لغو حصر و تمامی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده در یمن و همچنین شروع روند سیاسی با اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن مذاکرات سازنده‌ای داشته‌اند.

وی همچنین بر اهمیت اجماع درباره رئیس جمهوری، دولت وحدت ملی و تشکیل کمیته نظامی و امنیتی در دوره بالقوه گذار تاکید کرد.

عبدالسلام همچنین بر حق مردم یمن برای داشتن حاکمیت کامل و کشوری مستقل که بتواند امنیت و ثبات را برقرار و روابط خوبی با تمامی کشورهای منطقه داشته باشد، تاکید کرد.

بنابر گزارش‌ها، اختلاف اصلی در این مذاکرات، درخواست هیات هادی از جنبش انصارالله برای آغاز خلع سلاح و عقب نشینی از مناطقی ست که آن‌ها قبل از شروع مذاکرات سیاسی در اختیار گرفته‌اند. جنبش انصاارلله پس از استعفای هادی در ژانویه 2015 کنترل امور دولتی را به دست گرفت.

جنبش انصارالله یمن با رد این درخواست می گوید پس از توافق درباره رئیس جمهور آتی و تشکیل دولتی متحد در یمن فقط توافقی درباره مسایل امنیتی و نظامی را خواهد پذیرفت.

عربستان سعودی از تاریخ ششم فروردین ماه سال 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به هادی و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات خود را به کشور یمن آغاز کرد.بیش از ده هزار نفر دراین حملات کشته شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku