News   /   آسيا

تهدید چین از سوی امریکا درباره ساخت جزایر مصنوعی

اشتون کارتر در نشست امنیتی در سنگاپور 15 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر دفاع امریکا به پکن درباره ادامه ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین و ادعای مالکیت بر جزایر مورد مناقشه در این منطقه، هشدار داد.

اشتون کارتر روز شنبه در یک نشست امنیتی در سنگاپور گفت، اقدامات تحریک آمیز چین در دریای جنوبی چین و ادعای مالیکت جزایر در این دریا ممکن است به اقدام امریکا و دیگر کشورها منجر شود.

وزیر دفاع امریکا در ادامه گفت، در صورتیکه چین به سیاست خود در دریای جنوبی چین ادامه دهد، منجر به انزوای این کشور در منطقه خواهد شد.

کارتر گفت: «عملکرد چین در دریای جنوبی چین منجر به انزوای این کشور خواهد شد و این اتفاق در زمانی رخ می دهد که کشورهای منطقه در حال رسیدن به یک همگرایی هستند.»

ماه گذشته دو هواپیمای شناسایی امریکایی از سوی جنگنده‎های چینی رهگیری شدند و از آسمان جزایر مصنوعی که چین در حال ساخت آنها است، بیرون رانده شدند.

امریکا مدعی است این جزایر در مسیر هوایی بین المللی قرار دارند و این حرکت نظامی چین نقض قوانین بین المللی است.

دریای جنوبی چین به محل تنش بین چین، امریکا و برخی کشورهای دیگر منطقه مبدل شده است که خواهان به دست گرفتن کنترل مسیرهای تجاری و منابع معدنی آن هستند.

جزایر مصنوعی در حال ساخت در دریای جنوبی چین (عکس از خبرگزاری فرانسه) 

چینن بارها بر حق حاکمیت خود بر دریای جنوبی چین تاکید کرده است. مالزی، برونئی، تایوان، ویتنام و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بر بخش‌هایی از این منطقه را مطرح کرده‌اند.

تنش در این منطقه زمانی تشدید شد که چین اقدام به ساخت جزایر مصنوعی بر روی صخره‌های مرجانی در دریای جنوبی چین کرد.

امریکا مدعی است این اقدام چین کشتی‌ رانی آزاد در این منطقه راهبردی را مورد تهدید قرار می‌دهد. واشنگتن همچنین ناوهای جنگی خود را در نزدیکی جزایر مورد مناقشه مستقر کرده است تا بر آزادی عبور و مرور کشتی‌ها نظارت کنند.

امریکا همچنین چین را به تلاش برای سوء استفاده از اوضاع و تصرف تدریجی منطقه مورد مناقشه متهم کرده است.

با این وجود پکن با رد اتهامات واشنگتن می‌گوید امریکا در امور منطقه مداخله می کند و در پی تنش‌آفرینی در دریای جنوبی چین است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku