المهندس: آزادسازی فلوجه مقدمه تسلط بر مرزهای عراق و سوریه و قطع تدارکات داعش است

ابومهدی المهندس، فرمانده نیروهای داوطلب مردمی در عراق در حال گفت‌وگو با خبرنگار شبکۀ پرس تی وی

فرمانده نیروهای داوطلب مردمی شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی فلوجه می‌گوید با اتمام این عملیات طی روزهای آینده و تسلط نیروهای عراقی بر مناطق هم‌مرز با سوریه، خطوط تدارکاتی داعش قطع می‌شوند.

ابومهدی المهندس در گفت‍‌‌‎گوی اختصاصی با الطاف احمد، خبرنگار پرس‌ تی وی دربارۀ روند اجرای عملیات آزادسازی شهر فلوجه گفت: «فلوجه بخش شرقی استان الانبار و با بغداد همسایه است. در این منطقه بیابان‌های بزرگی وجود دارند که با عربستان سعودی، اردن و سوریه همجوار است. بخش‌هایی از مرز عراق و سوریه کماکان تحت کنترل داعش قرار دارد. »

وی افزود: «نیروهای مسلح عراق با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای پلیس پیشتر موفق شدند کنترل مرز عراق با اردن را به دست بگیرند. ما امیدوار هستیم که پس از اتمام عملیات فلوجه مرز عراق و سوریه را تحت کنترل بگیریم تا خطوط تدارکاتی داعش از داخل خاک سوریه قطع شود. خطوط تدارکاتی داعش در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در خاک سوریه به کشور ترکیه ختم می‌شوند.»

المهندس گفت: «فلوجه نخستین شهری بود که 6 ماه پیش از سقوط موصل (مقر اصلی داعش در استان نینوا) به دست داعش افتاد. فلوجه در غرب بغداد یکی منطقۀ قابل توجه و تهدید جدی علیه پایتخت محسوب می‌شود.»

وی افزود: «این تهدید در آغاز سال 2014 میلادی و پس از سقوط شهر موصل، بغداد را در آستانۀ سقوط قرار داد. از زمان سقوط فلوجه ما برای پشتیبانی از نیروهای عراقی، خطوط دفاعی تشکیل دادیم. اکثر حملات انتحاری که در بغداد روی می دهند  از داخل این شهر نشأت می‌گرفتند.»

تصویری از نیروهای ارتش عراق حوالی فلوجه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تأمین امنیت پایتخت با آزادسازی فلوجه

این فرمانده عراقی دربارۀ علت انتخاب این زمان برای حملۀ همه‌جانبه به تروریست‌های داعش در فلوجه، گفت: «اکنون، با توجه به تحولات سیاسی و بحران‌های سیاسی که در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌اند، موج جدیدی از انفجارها در بغداد روی داد و نیروهای ما در این منطقه شکست‌های سنگینی را متحمل شدند. بنابراین تصمیم برای ورود به فلوجه و آزادسازی آن برای مقابله با این شرایط اتخاذ شد.»

وی در تشریح عملیات آزادسازی فلوجه اظهار داشت: «گسترۀ منطقۀ عملیاتی سراسر فلوجه است. این منطقه شامل دو بخش اصلی است: الکرمه و الصقلاویه. کل منطقه حدود 500 کیلومتر مربع مساحت دارد. ما بخش شرقی این منطقه یعنی الکرمه را آزاد کرده‌ایم و اکنون در حال پیشروی به سوی الصقلاویه هستیم.»

المهندس گفت ظرف دو روز آینده به احتمال زیاد منطقۀ الصقلاویه نیز از تروریست‌های داعش بازپس‌گرفته خواهد شد. او افزود این پیروزی در نهایت ظرف چند ساعت به آزادسازی مرکز شهر فلوجه و فتح کامل منطقه ختم خواهد شد.

این فرمانده عراقی در پاسخ به سؤال خبرنگار پرس‌ تی‌وی دربارۀ نیروهای شرکت‌کننده در عملیات فلوجه، گفت: «نیروهای اصلی شرکت‌کننده در این عملیات نیروهای داوطلب مردمی هستند که با همراهی نیروهای مسلح عراق از جمله نیروی هوایی ارتش و بخشی از نیروهای زمینی تحت فرماندهی بغداد می‌جنگند.»

وی افزود: «نیروهای ضدتروریسم نیز به عملیات آزادسازی فلوجه خواهند پیوست و نیروهای پلیس عراق نیز به همکاری در این عملیات می‌پردازند.»

المهندس با اشاره به این‌که منطقۀ عملیات به دو بخش اصلی شمالی و جنوبی تقسیم شده است، گفت: «فرمانده عملیات مشترک، هر دو بخش عملیات را رهبری می‌کند.»

استقرار نیروهای عراقی در منطقه السجر در شمال شهر فلوجه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

20 هزار مبارز سنی در میان نیروهای داوطلب مردمی 

وی دربارۀ مشارکت نیروهای قبایلِ داخل استان الانبار در عملیات فلوجه گفت: «نیروهای داوطلب در استان الانبار به عنوان بخشی از یگان‌های داوطلب مردمی به مبارزه می‌پردازند. نیروهای داوطلب مردمی متشکل از شیعیان، سنی ها ، کردها ، ترکمن ها ، ایزدی ها  و مسیحیان است. ما حدود 10 هزار نیرو از استان الانبار داریم که خود را داوطلبان انبار می‌نامند و حدود 20 هزار مبارز سنی در میان نیروهای داوطلب مردمی هستند که خود را داوطلبان سنی می‎نامند، اما همه عضو حشد الشعبی (یگان‌های داوطلب مردمی) هستند.»

این فرمانده با اشاره به این‎که هزاران نیروی عراقی در خطوط مختلف در حال مبارزه با داعش در فلوجه هستند، افزود: «دلیل موفقیت‎های ما در مبارزه با داعش تحت محاصره درآوردن دشمن در خطوط مختلف بوده است. ما می‌خواهیم کمترین آسیب و خسارت را به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها وارد کنیم. عملیات رو به اتمام است و ما بیش از 50 درصد از منطقۀ فلوجه را آزاد کرده‌ایم.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمان خاصی برای آزادسازی کامل فلوجه پیش‌بینی شده است، با اشاره به آیۀ 7 سورۀ مبارکۀ محمد (ص) گفت: «همه چیز در دست خداوند است، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌سازد. ما باید بیشترین تلاش خود را به کار بگیریم. پیش‌بینی ما چند روز آینده است و اگر خداوند بخواهد، چنین می‌شود.»

داعش به فلوجه بیش از موصل اهمیت می‌دهد

المهندس گفت: «مناطق تحت تسلط داعش در فلوجه زمین‌های کشاورزی هستند و رودخانه‎ها و آبراهه‌‎های زیادی در آن‌ها جریان دارد و مهم‌ترین مانع ما در این زمان سست بودن زمین است چرا که پیشروی در زمین‌های کشاورزی سخت است. آن‌ها (تروریست‌های داعش) تونل‌های زیرزمینی بسیاری حفر کرده‌اند. آن‌ها فلوجه را پایتخت خود می‌دانند و به آن بیش از موصل اهمیت می‌دهند.»

نیروهای عراقی در نزدیکی فلوجه، 8 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی افزود: «به همین دلیل است که کمپین رسانه‌ای کاذبی از سوی رسانه‌های تحت حمایت عربستان و دیگر کشورهایی که به حمایت از تروریسم شهره هستند، علیه عملیات فلوجه شکل گرفته است.»

المهندس دربارۀ نقش امریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش در خاورمیانه گفت: «ما بر این باور هستیم که امریکا القاعده را از یک گروه تروریستی که منافع وی را هدف قرار می‎داد به یک سازمان مبدل کرده است که داعش نامیده می‎شود و مؤلفه‌های فرهنگی این منطقه را هدف می‌گیرد. داعش شیعه، سنی، ایزدی و مسیحی را هدف قرار می‌دهد. ما باور داریم که حمایت بین‌المللی و امریکایی از داعش وجود دارد.»

وی افزود: «ما معتقدیم که کشورهای حوزۀ خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی حامیان مالی تروریسم هستند. ایدئولوژی داعش، ایدئولوژی سعودی است. ایدئولوژی وهابیت سلفی است. منابع مالی تروریست‌ها نیز از کشورهای حوزۀ خلیج فارس تأمین می‎شود.»

حمایت از غیرنظامیان در فلوجه

المهندس دربارۀ اتهاماتی دربارۀ تلفات غیرنظامیان در عملیات آزادسازی فلوجه، گفت: «ما از آموزه‌های مذهبی خود پیروی می‌کنیم. از فتاوای مذهبی روحانیونی همچون آیت‌الله العظمی (سید علی) سیستانی (مرجعیت شیعه در عراق) و آیت‌الله العظمی (سید علی) خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی) پیروی می‌کنیم. جنگ ما در راستای دفاع است، دفاع از خودمان، مقدساتمان، زنان و کودکانمان و سرزمینمان.»

وی افزود: «داعش قصد داشت بلایی که بر سر ایزدی‌های عراق آورد، بر سر ما بیاورد. آن‌ها می‌‎خواستند ما را در شرایط محاصره‌ای شبیه به آن‌‎چه در آمرلی (استان صلاح‌الدین در شمال عراق) بر سر ترکمن‌ها آوردند و پس از 70 روز شکسته شد، قرار دهند.»

این فرمانده تأکید کرد که نیروهای عراقی برای دفاع می‌جنگند، نه برای انتقام و افزود: «ما به فلوجه می‌رویم تا با تروریسم بجنگیم و آوارگان سوری به خانه‌هایشان بازگردند. ما هیچ جنایتی مرتکب نشده‎ایم.» 

عملیات آزادسازی شهر فلوجه از سوم خرداد به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی، آغاز شده است. عملیات در محورهای مختلف انجام می شود و در شرق و جنوب این شهر پیشروی های گسترده ای به دست آمده است.

این عملیات با مشارکت 22 هزار نیروی ارتش، پلیس فدرال، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شده است. گفته می‌شود تعداد نیروهای داعش در شهر فلوجه حدود هزار نفر است.

شهر فلوجه که در استان الانبار واقع شده تقریباً در 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق قرار دارد، پیش از اشغال حدود 300 هزار نفر جمعیت داشت، اما برآوردها نشان می‌دهد با گذشت بیش از دو سال جمعیت آن به حدود 100 هزار نفر رسیده باشد.

بر پایه گزارش‌ها، برخی از ساکنان فلوجه از این شهر گریخته‌اند، اما حدود 50 هزار غیرنظامی هنوز در این شهر گیر افتاده‌اند و به گفته سازمان ملل بسیاری از آن‌ها به خاطر گرسنگی در حال مرگ هستند.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حمایت ایران نبود، اکنون در فلوجه نبودیم

فرمانده نیروهای داوطلب مردمی عراق دربارۀ حضور مستشاران ایرانی به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پشتیبانی از نیروهای عراقی در مبارزه با داعش، گفت: «دولت سابق عراق به رهبری نوری المالکی پس از سقوط شهر موصل (به دست داعش) یک درخواست رسمی برای دفاع از عراق به ایالات متحدۀ امریکا و همان درخواست را به دولت ایران فرستاد.»

المهندس افزود: «دولت امریکا تا زمانی که دولت عراق تغییر کرد و حیدر العبادی نخست وزیر شد، هیچ نیرویی برای دفاع از عراق نفرستاد...اما جمهوری اسلامی به سرعت آقای قاسم سلیمانی، برادر عزیزمان را به عراق گسیل کرد و وی به سرعت به عراق آمد.»

وی با تأکید بر این‌که مستشاران ایران به درخواست دولت عراق وارد این کشور شدند، گفت در زمانی که جمهوری اسلامی به سرعت به یاری عراق شتافت، نیروهای عراقی کمبودهای تسلیحاتی بسیاری داشتند و شهرهای بزرگ عراق، تقریباً کل رمادی، موصل و بخش‌های زیادی از استان صلاح‌الدین سقوط کرده بودند.

این فرمانده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همین‌طور نیروهای جنبش مقاومت لبنان (حزب‌الله) را یاری دهنده و پشتیبان نیروهای عراقی و موثر در مبارزه علیه داعش توصیف کرد و افزود اگر «پشتیبانی ایران نبود، اکنون در شهر فلوجه ننشسته بودیم».

این فرمانده همچنین گفت: «در آن زمان بغداد در خطر بود و دیاله نیز در آستانۀ سقوط به دست تروریست‎‌ها بود و بزرگراه بغداد به کردستان نیز قطع شده بود. تنها جمهوری اسلامی بود که به لحاظ تسلیحاتی و مالی به کمک عراق آمد و قاسم سلیمانی به اربیل، پایتخت کردستان عراق رفت و مانع سقوط این شهر شد.»

وی تصریح کرد که حضور نیروهای داوطلب مردمی و سردار سلیمانی در اربیل به درخواست دولت عراق و شخص مسعود البارزانی،  رئیس منطقۀ خودمختار کردستان عراق صورت گرفت.

المهندس افزود: «طی دو ماه نه امریکا و نه اروپا هیچ امکاناتی در اختیار دولت منطقه‌ای کردستان قرار ندادند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku