رئیس جمهور ترکیه کابینه جدید این کشور را تائید کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کابینه جدید این کشور به ریاست متحد نزدیکش بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه را تائید کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه، روز سه شنبه در بیانیه ای ضمن اعلام این خبر افزود دولت شصت و پنجم فردا چهارشنبه نخستین جلسه خود را به ریاست رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا برگزار می کند.

گفتنی است اعضای کابینه جدید ترکیه را به ویژه در مناصب حساس عمدتا متحدان و وفاداران اردوغان تشکیل می دهند.

نخست وزیر جدید ترکیه دوشنبه شب که برای تقدیم فهرست اعضای کابینه به کاخ ریاست جمهوری رفته بود دیداری محرمانه و 2 ساعته با اردوغان پشت درهای بسته داشت.

در کابینه جدید ترکیه «طغرل ترکاش»، «محمد شمشک» و «نعمان کورتولموش» همچنان در پست‌های خود به عنوان معاونان نخست‌وزیر در دولت جدید باقی ماندند.

اگر چه برخی اعضای جدید مانند «ویسی کایناک»، «نورالدین جانیکلی» وارد کابینه شده اند اما «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه، «افکان آلا» وزیر کشور و «برات آلبایراق» وزیر انرژی و منابع طبیعی در پست‌های خود ابقا شدند.

دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر این کشور در آنکارا (عکس از خبرگزاری آناتولی)

ییلدریم روز سه شنبه متعهد شد کار خود را بر روی قانون اساسی جدید که هدفش برقراری سیستم ریاست جمهوری و افزایش اختیارات اردوغان است فورا آغاز کند.

وی در دیدار اعضای پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: «مهم‌ترین وظیفه گروه (پارلمانی) حزب عدالت و توسعه تنظیم قانون اساسی با وضعیت واقعیِ رابطه رئيس جمهور منتخب با مردم است.»

قانون اساسی کنونی ترکیه از دو سال پس از کودتای نظامی سال 1980 اجرا می شود که در آن قدرت اجرایی در دست نخست وزیر بوده و ریاست جمهوری عمدتا پستی تشریفاتی است.

اردوغان با ادعای اینکه کشور نمی‌تواند با 2 نفر در راس امور اداره شود تلاش می کند نظام کنونی و اداره کشور را از نظام پارلمانی تغییر دهد و با حاکم کردن نظام ریاست جمهوری، اختیارات خود را افزایش دهد؛ امری که به نظر می رسد چندان مورد موافقت داود اوغلو نبوده است.

مجلس ترکیه طی چند روز آینده کابینه ییلدریم را برای دادن رای اعتماد بررسی می کند.

کناره‌گیری احمد داود اوغلو از نخست وزیری ترکیه و روی کار آمدن کابینه جدید در حالی است که این کشور با چالش‌های جدی در عرصه سیاسی کشور، بحران پناهجویان و همچنین فعالیت داعش در سوریه و عراق مواجه است.

گفته شده استعفای داود اوغلو در پی هفته‌ها تنش واختلاف نظر وی با رئیس جمهور ترکیه صورت گرفته است.

مخالفان اردوغان وی را به تلاش برای پیشبرد اهداف جاه طلبانه و استبدادطلبانه متهم کرده اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku