رجب طیب اردوغان خواستار انتخابات زودهنگام شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده است. (تصویر آرشیوی)

رئیس جمهور ترکیه پس از شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی، رسما برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر ریاست جمهوری ترکیه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد اردوغان «پس از مذاکره با عصمت یلماز، رئیس مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد گرفت.»

این خبر که پس از پایان ضرب ‌الاجل حزب عدالت و توسعه برای یافتن یک شریک ائتلافی اعلام شد، راه را برای تشکیل یک دولت موقت هموار می‌کند.

برای این منظور، شورای وزرا باید کناره‌گیری کند تا اردوغان بتواند نخست وزیری را برای تشکیل شورای موقت وزرا منصوب کند.

حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2002 نتوانست در انتخابات پارلمانیِ هفتم ژوئن رای کافی را برای تشکیل دولت تک‌حزبی به دست آورد.

این حزب برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب مخالف مذاکره کرد اما به نتیجه‌ای نرسید. در تاریخ ترکیه این نخستین بار است که یکی از احزاب اصلی نتوانست مخالفان را برای مشارکت در دولت ائتلافی متقاعد کند.

در این بیانیه تاریخ مشخصی برای برگزاری انتخابات زودهنگام مشخص نشده است اما احتمال می‌رود اردوغان دهم آبان را برای این منظور تعیین کند. همچنین انتظار می‌رود احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه موظف به تشکیل دولت موقت شود.

به باور تحلیلگران، اردوغان امیدوار است انتخابات زودهنگام فرصتی را جهت کسب مجدد اکثریت کرسی‌ها در پارلمان ترکیه برای حزب عدالت و توسعه فراهم کند. 

کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه با متهم کردن اردوغان به «نقض دموکراسی» اقدام او را برای ممانعت از تشکیل دولت از سوی این حزب مورد انتقاد قرار داد.

قلیچ‌داراوغلو با اشاره به اینکه رئیس جمهور ترکیه قصد دارد با استفاده از انتخاباتِ جدید خودخواهی خود را توجیه کند، گفت اردوغان می‌خواهد این احساس را به وجود آورد که ترکیه بدون او دوام نمی‌آورد.

اردوغان از مدت‌ها پیش با هدف اعطای اختیارات اجرایی به ریاست جمهوری در پی ایجاد تغییراتی در قانون اساسی ترکیه بوده است.

حزب عدالت و توسعه برای اعمال این اصلاحات و بازنویسی قانون اساسی باید دو سوم، یا 367 از 550 کرسی پارلمان را کسب کند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku