سازمان ملل از آغاز مجدد مذاکرات مستقیم بین طرفهای درگیر در یمن خبر داد

نشست نمایندگان طرف های درگیر در یمن به میانجیگری سازمان ملل در کویت، 2 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن می گوید طرف های درگیر در این کشور بعد از یک هفته وقفه اولین نشست مستقیم خود را برگزار کرده‌اند.

دولت مستعفی یمن که از حمایت عربستان برخوردار است، روز سه شنبه (28 اردیبهشت 1395) از مذاکرات صلح این کشور کنار کشیده بود.

اسماعیل ولد شیخ احمد روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت، مذاکرات مستقیم طرف‌های درگیر یمن بعد از موافقت هیات نمایندگان اعزامی عبدربه منصور هادی،  رئیس جمهور مستعفی یمن، با پایان دادن به خروج یک هفته‌ای خود از مذاکرات در کویت، آغاز شده است.

 ولد بدون ذکر جزئیات گفت: « نشست مشترک بین دو هیات نمایندگان در مذاکرات صلح یمن صبح (روز دوشنبه) آغاز شده است.»

این در حالی است که منابع نزدیک به هادی روز یکشنبه اعلام کردند وی موافقت کرده است به مذاکراتی که به میزبانی کویت برگزار می شود، «آخرین شانس» را بدهد.

مذاکرات صلح یمن به میزبانی کویت 21 آوریل 2016 (2 اردیبهشت 1395) آغاز شد.

هیات نمایندگی هادی قبل از انصراف از ادامه مذاکرات جنبش انصارالله حوثی یمن و متحدان آن را متهم کرد به قول خود عمل نمی کنند.

نماینده هادی از حوثی‌ها خواسته بود به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشند، از مناطق تحت کنترل خود از جمله صنعا، پایتخت یمن عقب نشینی کنند و سلاح های خود را کنار گذارند.

این در حالی است که حوثی ها ضمن مخالفت با درخواست طرف مقابل، پیش شرط‌هایی را تعیین کردند و ادامه مذاکرات را به توقف کامل حملات هوایی و زمینی عربستان سعودی که در حمایت از هادی صورت می گیرد، منوط دانستند.

حوثی ها  اعلام کرده‌اند هیات هادی مجبور شده است طبق توصیه عربستان سعودی و قطر به مذاکرات مستقیم در شهر کویت بازگردد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku