ارتش عراق: ساعت صفر عملیات آزادی فلوجه فرا می‌رسد

نیروهای عراقی حاضر در عملیات ضد داعش در نزدیکی شهر عامریه الفلوجه در حدود 30 کیلومتری جنوب شهر فلوجه در استان الانبارِ عراق (16 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش عراق اعلام کرد آمادۀ اجرای حمله برای بازپس‌‌گیری شهر فلوجه در استان الانبار از تروریست‌های داعش است و از ساکنان شهر خواست پیش از آغاز جنگ، منطقه را ترک کنند.

براساس بیانیۀ ارتش عراق که روز یکشنبه (2 خرداد) از تلویزیون دولتی کشور پخش شد، خانواده‎هایی که قادر به فرار کردن نیستند باید پرچمی سفید برافرازند تا مکان خود را در شهر راهبردی فلوجه در 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق مشخص کنند.  

عملیات آزادسازی شهر فلوجه، از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده است. این شهر راهبردی دومین مرکزِ مهم تروریست‌های داعش پس از شهر موصل در استان نینوا در عراق به حساب می‌آید.

تحلیل‌گران بر این باورند که آزادسازی شهر فلوجه دروازۀ ورود نیروهای عراقی به شهر موصل و شکست داعش است.

تروریست‌های داعش در اوایل سال 2014 میلادی (حدود دو سال پیش) این شهر را که جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر داشت، اشغال کردند.

به گفتۀ مقام‎های محلی عراق، در حال حاضر بیش از 75 هزار غیرنظامی در فلوجه زندگی می‎کنند. ارتش امریکا پیشتر تعداد ساکنین فلوجه را بین 60 هزار تا 90 هزار نفر برآورد کرده بود.

سازمان ملل متحد و دیده‌بان حقوق بشر ماه گذشته اعلام کردند ساکنان فلوجه با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبرو هستند. این در حالی است که ماه‌هاست تروریست‌های داعش مانع خروج ساکنین این شهر می‎‌شوند.

نیروهای عراقی در نزدیکی شهر عامریه الفلوجه در جنوب شهر فلوجه در استان الانبارِ عراق (16 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

در بیانیۀ ارتش عراق بدون اشاره به زمان دقیق آغاز حمله از ساکنین فلوجه خواسته شده است برای خروج از شهر از طریق مسیرهای امنی که متعاقباً اعلام خواهد شد، آماده باشند.

براساس اعلام مقامات عراقی سه مسیر برای عبور غیرنظامیان به سمت اردوگاه‌‎هایی در غرب، جنوب غرب و جنوب شرق فلوجه در نظر گرفته شده است و در حال حاضر برخی از ساکنین فلوجه موفق به فرار شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روی یکشنبه به نقل از ساکنین فلوجه نوشت حدود 20 خانواده در طی شب سعی در فرار از شهر داشتند و تنها برخی از آن‌ها موفق به این کار شدند. براساس این گزارش تروریست‌های داعش برخی از این افراد را اسیر کردند و برخی دیگر نیز بر اثر انفجار مین‌هایی که تروریست‌ها در امتداد جاده کاشته بودند، کشته شدند.

خبرگزاری الفرات‌نیوزِ عراق نیز روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق با پشتیبانی 20 هزار نفر از نیروهای پلیس فدرال این کشور در انتظار ساعت صفر برای آغاز عملیات آزادسازی شهر راهبردی فلوجه به سر می‎برند.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که این نیروها در فاصلۀ 3 الی 4 کیلومتری فلوجه مستقر شده و توپخانه‌ها، سامانه‌‎های موشک‎ و راکت‌‎ انداز خود را نصب کرده‌اند.

به گفتۀ منابع عراقی عملیات آزادسازی فلوجه به فرماندهی عبدالوهاب الساعدی، سرلشکر ستاد ارتش و با مشارکت نیروهای مبارزه با تروریسم، یگان‌های مختلف ارتش، پلیس و نیروهای مردمی و عشایر اجرا خواهد شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku