News   /   ايران

ظریف: بیانیه وین تکرار حرفهای قبلی است

- نشست گروه تماس بین المللی سوریه با حضور نمایندگان و وزیرانی از حدود 20 کشور عربی، اروپایی و آمریکا از جمله ایران در وین آغاز به کار کرد.

 وزیر امور خارجۀ ایران در پایان نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» گفت بیانیه این نشست تکرار مواضع قبلی بود و بیشتر مواضع مطرح شده ارائه دیدگاه های کلی بود. 

محمد جواد ظریف به پرس تی وی گفت: «این بیانیه شامل راهکار تازه و مهمی نیست. آنچه مهم است این است که بر سر لزوم گسترش توقف مخاصمات در سراسر سوریه اجماع همگانی وجود دارد. این نیاز وجود دارد و همه ضرورت پرداختن به تلفیقی از گروه‌های مختلف و همچنین جبهه النصره را درک می‌کنند. و در واقع از نظر ما این واقعیت که این گروه‌ها با هم همکاری می‌کنند و این مساله که آن‌ها کمک‌های زیادی از جمله تسلیحات از خارج دریافت می‌کنند ... به این مساله نیز در بیانیه اشاره شده است.»

ظریف در ادامه گفت: «توقف مخاصمات در برخی نقاط انجام شده است اما از همان ابتدا در این توافقنامه نقاط ضعفی وجود داشت. و مهم ترین نقاط ضعف این بودند که جبهه النصره که یک سازمان تروریستی مهم است و در بسیاری از مناطقی که اکنون دچار فاجعه جدی انسانی شده‌اند، فعالیت می کند، همچنان به همکاری با گروه‌های مختلفی که تحت حمایت دولت‌های مختلف در منطقه و خارج از آن هستند، ادامه می‌دهد و لازم است یک بار برای همیشه این مساله حل شود.»

نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» که با حضور نمایندگان و وزیرانی از حدود 20 کشور از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه برگزار شده بود، عصر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. 

وزیر امور خارجۀ ایران خاطر نشان کرد: «بنابراین همانطور که گفتم در مجموع در بیانیه پایانی راهکار تازه‌ای وجود ندارد: توافق بر ادامۀ کار، توافق بر حمایت از فرآیند سیاسی...بدیهی است کشورهایی که در این نشست بودند، دیدگاه‌های متفاوت و اختلاف نظرهایی در طیف وسیعی از مسائل داشتند و من معتقدم درک این مساله بسیار مهم است.»

وی افزود: «بنا بر آنچه همه طرف‌ها می‌گویند، فرآیند سیاسی متعلق به مردم سوریه است. این فرآیندی متعلق به سوری‌ها و تحت رهبری آنان است. کسانی که اینجا هستند قصد کمک دارند ... نه اینکه به مردم سوریه چیزی را دیکته کنند. این چیزی است که ما همیشه بر آن تاکید کرده‌ایم.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku