پایان نشست گروه حمایت از سوریه بدون نتیجه ملموس

نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» موسوم به گروه تماس در وین اتریش، 28 اردیبهشت 1395 (عکس از رویترز)

نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» موسوم به گروه تماس بین المللی، در وین بدون نتیجه ملموس به کار خود پایان داد.

این نشست که با حضور نمایندگان و وزیرانی از حدود 20 کشور از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه برگزار شده بود، عصر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. 

ترک مخاصمه، تضمین دسترسی ساکنان سراسر سوریه به کمک های انسان دوستانه و تسریع روند انتقال سیاسی در سوریه از جمله محورهای اصلی این بیانیه بود. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از این نشست گفت برخی اعضای «گروه بین المللی حمایت از سوریه» از گروه تروریستی جبهه النصره مرتبط با القاعده به عنوان ابزاری علیه دولت سوریه استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس به نقل از وزیر خارجه روسیه، مسکو یک سند غیر رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر کرده درباره حقایقی که تایید می کند تروریست ها در سوریه از سوی ترکیه تجهیز شده اند.

لاوروف همچنین تاکید کرد نباید هیچ یک از طرف‌های سوری و به خصوص احزاب رادیکال از مذاکرات دور نگه داشته شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (خبرگزاری فرانسه)

وی افزود از شرکای غربی انتظار می رود گروه های موسوم به معارضان میانه رو در سوریه را برای کناره گیری از جبهه النصره قانع کنند.

لاوروف با بیان اینکه تحریم‌های امریکا و دیگر کشورها بر بحران سوریه خواهد افزود گفت نمی توان بشار اسد را به زور مجبور به کناره گیری کرد. بشار اسد به تمامی تصمیمات بین المللی از جمله گفتگو با معارضان و تشکیل دولت انتقالی پایبند بوده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه قوی‌ترین نیرو برای مبارزه با تروریسم در سوریه ارتش این کشور است گفت همه باید با داعش در مرزهای سوریه با ترکیه که محل ورود آنان به خاک سوریه است مبارزه کنند.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از لاوروف گزارش داد: « بشار اسد، رئیس جمهور سوریه توصیه‌های مسکو را نادیده نمی گیرد و در تماس خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مجددا تاکید کرده است که فرایند سیاسی در سوریه باید ظرف 18 ماه تکمیل شود.»

وزیر خارجه روسیه، پس از نشست گروه تماس افزود اسد کاملا می‌داند و به یاد دارد که تعهداتی را برای انجام ترتیبات اقدامات مندرج در قطعنامه 2254 [شورای امنیت سازمان ملل] بر عهده گرفته است.

بر اساس گزارش ها طرفین حاضر بر سر تاریخ جدید برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه به توافق دست یافته اند. 

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز سه شنبه در حالی که در کنار جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه امریکا و روسیه ایستاده بود گفت: «مسئله این است که برای حصول برخی نتایج این جلسه باید هنوز هم انتظار کشید اما ما نمی توانیم برای طولانی مدت صبر کنیم، ما خواستار حفظ شتاب و روند حرکت مذاکرات هستیم.»

در همین حال ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه هم از احتمال توافق برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو در اوایل ژوئن (نیمه دوم خرداد) خبر داده است.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه (راست)، جان کری، وزیر خارجه امریکا (وسط) و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» در وین اتریش، 28 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش خبرگزاری رویترز، قدرت‌های بزرگ برای تقویت آتش بس در سراسر سوریه با هدف تحویل هوایی کمک های بشردوستانه در مناطق تحت محاصره توافق کرده اند.

«گروه بین المللی حمایت از سوریه» اعلام کرده است اگر هر یک از طرف های مذاکرات صلح سوریه به طور مکرر آتش بس را نقض کند، امریکا و روسیه می توانند به طور مشترک حمایت خود از آنها را به موجب توافق آتش بس سلب کنند. 

 

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku