News   /   اروپا

انتقاد وزیر خارجه اسپانیا از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه

خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجۀ اسپانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ اسپانیا توافق اتحادیه اروپا با ترکیه برای جلوگیری از هجوم پناهجویان به این قاره را «اقدامی ناشیانه» خوانده است.

خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، روز چهارشنبه واکنش اروپا به بدترین بحران مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم را «ناکافی» خواند.

مارگایو با وجود حمایت مادرید از توافق حاصل شده با آنکارا، از اینکه راه حل این بحران به دستان کشوری خارج از اتحادیه اروپا سپرده شده ابراز نارضایتی کرد.

او در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت: «توافقی که ما با ترکیه انجام داده‌ایم اقدامی ناشیانه است.»

وی افزود: «کمک به ما برای اینکه پناهجویان یکباره از طریق دریا وارد اروپا نشوند، از نظر ترکیه اقدامی مناسب است. آنها پیش از این جان خود را به خطر می‌انداختند و قاچاقچیان از بدبختی آنان سود می‌بردند.»

گارسیا مارگایو در ادامه گفت: «اما این بدان معنی نیست که (توافق با آنکارا) اقدامی ناشیانه نیست. چرا که راه حل را به دستان کشوری ثالث سپرده است.»

بر اساس این توافق آنکارا منابع مالی بیشتری برای پناهجویانی که در خاک این کشور زندگی می‌کنند، از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. همچنین در عوض مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود و لغو روادید برای شهروندان ترکیه‌ای سریع‌تر انجام می‌شود.

در مقابل ترکیه نیز از تردد غیرقانونی پناهجویان از طریق سواحل این کشور و ورود آنان به اروپا از راه‌های غیرقانونی جلوگیری می‌کند و تمام پناهجویانی را که از این طریق به 28  کشور اتحادیه اروپا وارد شده‌اند، باز می‌گرداند.

بر اساس توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا، پناهجویانی که از اول فروردین 1395 (20مارس) به طور «غیر قانونی» وارد یونان شده‌اند در صورتی که موفق به دریافت پناهندگی نشده باشند به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

تصویری از پناهجویان در مرز مقدونیه - یونان (خبرگزاری فرانسه)

اتحادیه اروپا همچنین در ازای بازگرداندن هر مهاجر سوری به ترکیه، یک شهروند سوری دیگر را که درخواستی قانونی داده است، پذیرش خواهد کرد.

پس از امضای این توافقنامه مقرر شد ترکیه برای میزبانی و ایجاد تسهیلات به منظور نگه‌داری پناهجویان، سه میلیارد یورو از اتحادیه اروپا تا پایان سال 2018 دریافت کند. 

این توافق سنگ بنای طرح اتحادیه اروپا برای کنترل بحرانی است که باعث شده 1.25 میلیون پناهجوی سوری، عراقی، افغان و ... از سال 2015 وارد این قاره شوند. گفتنی است این رقم از ماه مارس 2016 (اسفند 94) کاهش یافته است.

وزیر امور خارجۀ اسپانیا همچنین تلاش‌های اتحادیه اروپا در خصوص پناهجویان را در مقایسه با کشورهایی همچون لبنان، که بیش از یک میلیون مهاجر سوری (معادل بیش از یک چهارم جمعیت خود) را پذیرفته است، «بسیار ناکافی» خواند.

در ماه آوریل، نمایندگان مجلس اسپانیا از ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور به علت پذیرش تنها 16 پناهجو از میان 16 هزار متقاضی پناهندگی، به شدت انتقاد کردند. 

گارسیا مارگایو این معضلات را ناشی از روند آهستۀ ثبت اطلاعات پناهجویان دانست و ادعا کرد مراکز ثبت اطلاعات در یونان «کاری از پیش نمی‌برند».

وی افزود: «یونان برای حل تمام این مشکلات (به اندازه کافی) کارمند دولتی ندارد و سایر کشورها منتظر کسی هستند که به ما بگوید این روند آغاز شده و شما باید پذیرفتن پناهجویان را آغاز کنید.»

او خواستار ایجاد «آژانس پناهجویی مشترک میان کشورهای اروپایی» شد تا این روند تسریع یابد.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku