News   /   آمريکا

سازمان ملل: برخی پناهجویان اشتباهاً به ترکیه فرستاده شدند

پلیس ترکیه پناهجویان زن را در یکی از بندرگاه های ترکیه همراهی می کند، 16 فروردین 95 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

​سازمان ملل متحد اعلام کرد، چندین پناهجو در جمع نخستین گروه از پناهجویان، اشتباهاً از یونان به ترکیه بازگردانده شدند.

ونسان کوشتل، رئیس دفتر کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد در اروپا اعلام کرد، 13 پناهجوی افغان و شماری از اتباع کنگو در جمع پناهجویانی بودند که روز دوشنبه (17 فروردین) از یونان به ترکیه فرستاده شدند.

کوشتل در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: «چهار روز پس از تاریخ 20 مارس، پلیس یونان به علت عدم آمادگی هیچ درخواست پناهجویی را ثبت نکرد. به همین خاطر، ما هم تقاضانامه‎هایی را برای افرادی که تقاضای پناهجویی داده بودند، فراهم کردیم.»

وی افزود: «پلیس بسیاری از افراد را که درخواست (پناهندگی) داشتند، پذیرفت و برخی را ظاهراً فراموش کرد. بیشتر شبیه به یک اشتباه می ماند تا چیز دیگری. البته امیدواریم که همین طور باشد.»

تصویر آرشیوی از «ونسان کوشتل»، رئیس دفتر کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد در اروپا

در همین حال مقامات اتحادیه اروپا ضمن رد این خبر از صحبت کردن در خصوص اینکه آیا مقامات اروپایی این مسئله را بررسی می کنند یا خیر، سر باز زدند.

تاو ارنست، سخنگوی کمیسیون اروپا در امور مهاجرت نیز گفت: «بر اساس اطلاعات ما، تمامی کسانی که بازگردانده شدند نسبت به حقوق خود آگاه بودند و این فرصت را داشتند که تقاضای پناهجویی بدهند.»

شورای اروپا در امور پناهندگان و تبعیدیان نیز خواستار تعلیق فوری بازگشت پناهجویان شده است.

کاترین وولارد، دبیر کل این شورا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «شورای اروپا در امور پناهندگان و تبعیدیان به شمار فزاینده ای از درخواست ها برای توقف فوری نقل و انتقال‎ها به ترکیه می پیوندد. این مسئله نه فقط ظرفیت ها در یونان را زیر سوال می برد، بلکه این توافق (توافق میان اتحادیه اروپا و ترکیه در خصوص پناهجویان) نیز اساساً ایراد دارد.»

وی در ادامه گفت: «از شنیدن خبر بازگشت سهوی برخی پناهجویان به ترکیه نگران شدیم، اما شنیدن این خبر ما را متعجب نکرد. ارزیابی ما از ظرفیت‎ها (درباره پذیرش پناهجو) در یونان از ماه مارس بیانگر کمبودهای جدّی است و اطلاعاتی که ما از آنها در اختیار داریم نشان می دهد که اوضاع بهتر نشده است.»

در همین حال مقامات ترکیه می گویند، یونان بازگشت گروه بعدی پناهجویان به ترکیه را از روز چهارشنبه تا جمعه (18 تا 20 فروردین) به تعویق انداخته است. در روز سه شنبه (17 فروردین) نیز هیچ پناهجویی بازگردانده نشد.

تصویر آرشیوی از کودکان پناهجویی که در اروپا به سر می برند

اتحادیه اروپا و ترکیه در تاریخ 28 اسفند 1394 درباره ممانعت از ورود پناهجویان به قاره اروپا از طریق دریای اژه توافق کردند.

براساس این توافق، همه پناهجویانی که وارد جزایر یونان شدند، اگر درخواست پناهندگی مطرح نکرده باشند یا درخواست آنها رد شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

در مقابل اتحادیه اروپا افزون بر انتقال مستقیم برخی از پناهجویان به کشورهای اروپایی، کمک‌هایی مالی به آنکارا اعطا خواهد کرد و روند اعطای روادید به اتباع این کشور و همچنین روند مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تسریع می کند.

کشورهای اروپایی در سال گذشته با موج بی سابقه ورود پناهجویان که از جنگ و ناآرامی در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه از جمله عراق و سوریه فرار می‌کردند، رو به رو بود.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku