اردوغان: ترکیه 3000 تروریست داعشی را در عراق و سوریه کشته است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس جمهور ترکیه مدعی شده است که آنکارا در نبرد با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه 3 هزار داعشی را کشته است.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه (23 اردیبهشت) مدعی شد هیچ کشوری به اندازۀ ترکیه با گروه داعش نجنگیده است.

این در حالی است که ترکیه بارها از سوی مقامات رسمی سوریه به پشتیبانی و حمایت از تروریست‌های گروه داعش متهم شده است. 

وزارت امور خارجۀ سوریه در تازه‌ترین واکنشِ خود نسبت به اقدامات ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه در تاریخ 16 اردیبهشت در نامه‌ای به سازمان ملل متحد نسبت به تداوم حمایت عربستان سعودی، قطر و ترکیه از تروریست‌های تکفیری در سوریه شکایت کرد.

در این نامه آمده بود: «موارد نقض آتش‌بس در شهر حلب، در شمال سوریه، حمله به مناطق مسکونی امنِ این شهر و حمله به منطقۀ مخرم در استان حمص بار دیگر ثابت می‎کنند که دولت‌های ریاض، آنکارا و دوحه با پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی به نقض قطعنامه‎های شورای امنیت ادامه می‌دهند.»

پیشتر در دی ماه سال 1394 نمایندۀ سوریه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان، ترکیه را به حمایت «مستقیم» از گروه‌های تروریستی در سوریه متهم کرده بود.

بشار جعفری در این نامه با اشاره به این‌که گروه‌های مسلح از سال 2011 تا‎کنون «یک جنگ بی‌سابقۀ تروریستی» علیه سوریه به راه انداخته‌اند، افزود شبه‌نظامیان از سوی قدرت‌های منطقه‌ای از جمله «رژیم اردوغان» و دیگر کشورها حمایت می‌شوند.

براساس برخی گزارش‌ها آنکارا اعضای گروه تروریستی داعش را تجهیز کرده و آموزش می‌دهد و عبور و مرور آنان را در سوریه تسهیل می‌کند. 

تصویری آرشیوی از نیروهای نظامی ترکیه 

 

سوریه از سال 2011 (1389)  صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از1.9  میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku