News   /   اروپا

جنگنده سوخو روسیه هواپیمای جاسوسی امریکا را رهگیری کرد

تصویر آرشیوی از جنگنده «سوخو27» روسیه

یک هواپیمای روسی «سوخو27» بر فراز دریای بالتیک هواپیمای جاسوسی آر.سی-135 امریکا را رهگیری کرد.

سی ان ان به نقل از دو مقام نظامی امریکا در منطقه دریای بالتیک گزارش داد، در این رهگیری که 29 آوریل (10 اردیبهشت) روی داد، جنگنده روسیه در حدود 30 متری هواپیمای امریکایی پرواز کرد و در یک نمایش هوایی به چرخش‌های کامل طولی و عرضی و پرواز مارپیچی پرداخت .

بیل اربان، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در بیانیه ای این رهگیری هوایی را «خطرناک و غیرحرفه ای» دانست که به گفته وی امکان داشت « به همه سرنشینان جراحت و آسیب جدی» وارد کند.

تصویر آرشیوی از هواپیمای تجسسی آر.سی-135 امریکا

وی افزود : « مهم تر آن که این گونه حرکات مخاطره‌آمیز و غیر حرفه ای از سوی یک خلبان ممکن است به طور غیر ضروری تنش میان کشورها را افزایش دهد.»

سخنگوی پنتاگون در ادامه بیم و نگرانی فزاینده واشنگتن از این گونه حرکات را ابراز کرد.

این دومین بار در روزهای اخیر است که جنگنده های روسیه به رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریكا می پردازند.

به گزارش رسانه های روسیه، یك جنگنده میگ-31 نیروی هوایی روسیه روز پنج شنبه یک هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی امریكا را در خاور دور روسیه رهگیری كرد.

به گفته دیو بنهام، سخنگوی فرماندهی امریکا در اقیانوس آرام، در فاصله حدودا 15 متری هواپیمای امریکا به مانور «امن  و حرفه ای» پرداخت.

پیش از این در ماه جاری میلادی (آوریل 2016)، «حمله شبیه سازی شده» دو فروند جنگنده سوخوی «سو-24» بر فراز ناوشکن موشک انداز امریکا موسوم به «یو.اس.اس دونالد کوک» در دریای بالتیک به تنش میان نیروهای نظامی امریکا و روسیه منجر شد.

روسیه با اشاره به حرکت ناوشکن امریکایی «کوک» در نزدیکی مرز روسیه در حوزه بالتیک، امریکا را به ارعاب متهم کرد و هشدار داد ارتش روسیه به هر گونه رویداد در آینده واکنش نشان خواهد داد.

ائتلاف نظامی تحت فرمان امریکا «ناتو» به منظور آن چه مقابله با «تجاوز روسیه» می نامد، نیروی نظامی و تجهیزات بیشتری را در کشورهای حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) مستقر کرده است.

این کشورهای حوزه بالتیک که در سال 2004 به ناتو پیوستند، از ائتلاف نظامی ناتو خواسته اند با استقرار نیروی نظامی خود در سطح گردان در هر یک از این کشورها حضور دائمی داشته باشد. این در حالی است که مسکو ادعاهای مطرح شده مبنی بر قصد این کشور برای حمله به کشورهای حوزه بالتیک را رد کرده است.

طرح نظامی انگلیس برای «جلوگیری از تجاوز روسیه»

وزیر دفاع انگلیس به تازگی از تصمیم لندن برای استقرار چهار فروند جنگنده «تایفون» (Typhoon/ گردباد) در منطقه بالتیک به منظور جلوگیری از « تجاوز روسیه» خبر داده است.

مایکل فالون، روز جمعه (10 اردیبهشت) با صدور بیانیه ای ، این استقرار را نشان دهنده «پایبندی» انگلیس به حفظ حاکمیت «کشورهای دموکراتیک اروپای شرقی» دانست.

بر اساس این بیانیه،  جنگنده های انگلیس در فرودگاه اماری در استونی مستقر خواهند شد و از آن جا به ماموریت «حراست هوایی بالتیک ناتو» (BAP/ بی ای پی) می پیوندند.

تصویری از یک فروند جنگنده «تایفون» نیروی هوایی سلطنتی انگلیس. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فالون خاطر نشان کرد: «جنگده های تایفون نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در چهار ماه آینده، 24 ساعته و در هفت روز هفته، برای واکنش سریع به هر گونه تجاوز روسیه در حریم هوایی بالتیک آماده خواهند بود.»

بعد از سال 2014 و 2015، این سومین بار است که جنگنده های انگلیس در قالب بی ای پی در منطقه حضور می یابند.

جنگنده های انگلیس در ماموریت گذشته خود هفده بار، بیش از 40 هواپیمای روسیه را رهگیری کردند.

کشورهای عضو ناتو در قالب بی ای پی ، به حفظ حریم هوایی آن دسته از کشورهای عضو که از نیروی هوایی نیرومند برخوردار نیستند، می پردازند.

انگلیس می گوید با آموزش نیروهای نظامی اوکراین در نبرد علیه نیروهای جدایی طلب حامی روسیه در مناطق شرقی این کشور، در «واکنش به تجاوز روسیه در اروپای شرقی نقشی اساسی ایفا می کند.»

دولت لندن متعهد شده است سال جاری میلادی بیش از 4 هزار نیروی مسلح برای کمک به ارتش اوکراین اعزام کند.

این کشور همچنین چند کشتی جنگی از جمله «اچ ام اس آیرون دوک» را در نزدیکی آبهای قلمرو روسیه در دریای بالتیک مستقر کرده است.

فالون در حالی از استقرار جنگنده های این کشور در منطقه بالتیک خبر داده است که ناتو اخیرا اعلام کرده حضور نظامی خود را در اروپای شرقی گسترش می دهد.

روسیه و ناتو در مناقشه ای فزاینده با یکدیگر درگیر هستند. ائتلاف نظامی تحت فرمان امریکا (ناتو) روسیه را به حمایت از شبه نظامیان در شرق اوکراین متهم می کند.

مسکو این ادعا را رد کرده و می گوید این ائتلاف نظامی غربی از این مناقشه چند ساله به عنوان بهانه برای نزدیک شدن به مرزهای روسیه استفاده می کند.

بنا به اعلام سازمان ملل، در ناآرامی و درگیریهای اوکراین از آوریل 2014 تاکنون، بیش از 9 هزار نفر کشته و حدود 20 هزار تن زخمی شده اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku