News   /   آمريکا

«امریکا از تاکتیک جنجالی اسرائیل علیه داعش استفاده می کند»

پرواز جنگنده های «سوپر هورنت» امریکا بر فراز آسمان عراق (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

 یک ژنرال امریکایی می گوید واشنگتن از یک تاکتیک جنجالی مختص اسرائیل علیه داعش استفاده می کند.

پیتر گرستن، فرمانده امریکایی مسئول عملیات نظامی در عراق و سوریه روز سه شنبه (7 اردیبهشت) در مصاحبه با خبرنگاران پنتاگون گفت، ارتش امریکا از تاکتیکی اسرائیلی به نام «ضربه به پشت بام» علیه عناصر داعش استفاده می کند که شامل انفجار موشک بالای پشت بام برای هشدار به غیرنظامیان برای خروج از ساختمان است.

گرستن گفت، امریکا نخستین بار اوایل ماه جاری میلادی (آوریل) با انفجار موشک «هِل فایر» (Hellfire) بالای انبار پول داعش از این تاکتیک برای هشدار به غیرنظامیان شهر موصل عراق استفاده کرد.

این فرمانده امریکایی ضمن اشاره به اینکه امریکا این تاکتیک را از نظامیان اسرائیلی که از آن در تجاوزات غزه استفاده می کردند وام گرفته است، گفت: «دقیقا ما این تاکتیک و فن را از آنها (نظامیان اسرائیلی) گرفتیم و آن را به کار بردیم.»

هر چند گرستن در خصوص اینکه آیا ارتش اسرائیل به طور رسمی در خصوص استفاده از این تاکتیک با فرمانده های امریکایی صحبت کرده یا خیر هیچ اظهار نظری نکرد.

ارتش اسرائیل ادعا می کند تاکتیک «ضربه به پشت بام» شیوه ای موثر برای جلوگیری از به جای ماندن تلفات انسانی است.

این در حالی است که منتقدان به این تاکتیک بر این باورند، بمب هایی که در این روش استفاده می شوند آنقدر قوی هستند که ضمن آسیب به ساختمان مورد نظر، ضربه جسمانی و ایجاد رعب و وحشت به ساکنان خانه را نیز به دنبال دارند.

تصویر آرشیوی از یکی از حملات هوایی امریکا در عراق

این فرمانده امریکایی ضمن اشاره به حمله هوایی امریکا به انبار پول داعش در تاریخ 5 آوریل گفت، اطلاعات نشان می دهد یک زن و چند کودک به این ساختمان رفت و آمد داشتند.

وی گفت: «ما تا جایی پیش رفتیم تا در حقیقت یک (موشک) هل فایر را بر بالای ساختمانی قرار دهیم و آن را منفجر کنیم تا کل ساختمان تخریب نشود؛ تا با این روش ضربه ای به پشت بام زده باشیم تا مطمئن شویم که وی (زن عراقی) و کودکانش از ساختمان خارج شده اند.»

وی افزود: «سپس ما به عملیاتمان ادامه دادیم.»

بر اساس گزارش ها، این تاکتیک جنجالی برای ساختمان مورد نظر جواب نداد و یک زن بر اثر حمله دوم امریکا به انبار داعش کشته شد. 

گرستن در ادامه گفت: «آنچه دقیقاً تلاش کردیم انجام دهیم و خواستیم که انجام دهیم این بود که تلفات غیرنظامی را کم کنیم، اما وی (زن عراقی) به داخل ساختمان بازگشت و برای ما سخت بود تا مراقب وقوع چنین اتفاقی باشیم.»

این فرمانده امریکایی گفت، پس از انفجار موشک هل فایر به منظور هشدار به ساکنان خانه، چندین فرد از ساختمان گریختند که نتوانستیم تشخیص دهیم که عناصر داعش بودند یا خیر. 

این اخبار در حالی منتشر شده است که پنتاگون به کشتار بیش از چهل غیرنظامی در حملات هوایی علیه مواضع داعش اذعان کرده است.

گرستن در جای دیگر از سخنانش تصریح کرد، امریکا برای افزایش حملاتش به سوریه سیستم موشکی در جنوب ترکیه مستقر می کند.

برابر گزارش ها، کاخ سفید در هفته های اخیر با استقرار نیروهای ویژه اش در عراق و سوریه، عملیات نظامی در این کشورها را افزایش داده است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku