پ‌ک‌ک در مورد تشدید جنگ علیه ترکیه هشدار داد

جمیل بیک، رهبر حزب کارگران کردستان در ترکیه

گروه موسوم به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌گوید از آنجا که آنکارا قصد دارد این حزب را تسلیم خود کند، پ‌ک‌ک برای تشدید حملات خود علیه ترکیه آماده است.

جمیل بیک، رهبر حزب کارگران کردستان دوشنبه (6 اردیبهشت) در مصاحبه اختصاصی با بی‌بی‌سی اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حال تشدید درگیری‌ها با پیکارجویان پ‌ک‌ک است.

وی گفت: «تا زمانی که ترکیه به این روند ادامه دهد، کردها تا پایان از خود دفاع خواهند کرد و البته حملات خود را شدت خواهند بخشید.»

در عین حال، یکی از دستیاران اردوغان احتمال هرگونه مذاکره با پ‌ک‌ک را رد کرده است.

اینلور چیویک، مشاور رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد پ‌ک‌ک «سعی دارد در داخل ترکیه کشوری جدا ایجاد کند و این به وضوح جدایی‌طلبی است.»

وی افزود در حال حاضر امکان مذاکره بین طرفین فراهم نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

چیویک همچنین مدعی شد اردوغان برای حملات نظامی خود علیه پ‌ک‌ک از حمایت عموم برخوردار است.

در عین حال، رهبر حزب کارگران کردستان اعلام کرد «ما به دنبال جدایی از ترکیه و ایجاد کشوری دیگر نیستیم.»

بیک تصریح کرد: «ما نمی‌خواهیم ترکیه را تقسیم کنیم، می‌خواهیم در مرزهای ترکیه و روی سرزمین خودمان آزادانه زندگی کنیم و تا زمانی که حقوق طبیعی کردها پذیرفته نشود، این درگیری ادامه خواهد داشت.»

وی افزود ناسازگاری دولت ترکیه سبب شده است پ‌ک‌ک «نه تنها در کردستان، بلکه در نقاط دیگر این کشور» آمادگی تشدید درگیری‌ها را داشته باشد.

مناطق کردنشین ترکیه در ماه‌های اخیر صحنه ناآرامی بوده است؛ در پی لغو آتش بس شکننده دو ساله میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد پ‌ک‌ک در تابستان 1394، درگیری‌ها در این مناطق شدت گرفته است.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت پ‌ک‌ک چند ماه پیش خواستار آتش‌بس با دولت ترکیه بود اما آنکارا این پیشنهاد را رد کرد.

براساس آمارهای دولتی، از ابتدای تابستان 1394 تاکنون حدود 400 سرباز و نیروی پلیس و همچنین چندین هزار شبه‌نظامی کشته شده‌اند.

به گفته احزاب سیاسی مخالف اردوغان، در ناآرامی‌های اخیر ترکیه بین 500 تا یک هزار غیرنظامی که اغلب ساکن مناطق کردنشین در جنوب شرقی این کشور بودند، کشته شده‌اند.

شبه نظامیان کرد از سال 1984 برای خودمختاری مناطق کُردنشین با دولت مرکزی ترکیه در حال جنگ هستند. آنکارا پ‌ک‌‎ک را یک سازمان تروریستی می‌داند. در درگیری‌های سه دهه اخیر دو طرف تاکنون بیش از 40 هزار نفر کشته شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku