News   /   اروپا

تاسک: اردوغان باید در مقابل انتقادات «پوست کلفت» باشد

دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس شورای اتحادیۀ اروپا می‌گوید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه باید پوستش را در مقابل انتقادات «کلفت کند».

دونالد تاسک، نخست وزیر سابق لهستان که ریاست شورای اتحادیۀ اروپا را برعهده دارد دربارۀ اقدامات اخیر رئیس جمهور ترکیه در قبال منتقدانش، این اظهارات را بیان کرد.

تاسک که روز شنبه به همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از یک اردوگاه پناهجویان در شهر غازی عِینتاب، در جنوب شرق ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه بازدید می‌کرد، با سؤال خبرنگاران دربارۀ عملکرد دولت ترکیه علیه رسانه‌های منتقد و یک کمدین آلمانی روبرو شد.

یان بومرمان، کمدین آلمانی در یک برنامۀ طنز در «زد‎ دی ‌اف»، شبکۀ دولتی آلمان، شعری هجوآلود درباره اردوغان خوانده بود. آنکارا از برلین خواست این کمدین را به دلیل توهین به رئیس جمهور ترکیه به عنوان یکی از سران خارجی تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

مرکل روز جمعه (27 فروردین) در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در برلین با اشاره به این که دولت مجوز لازم دربارۀ پروندۀ بومرمان را صادر خواهد کرد، گفت تصمیم گیری درباره مقصر بودن یا نبودن این کمدین بر عهده دادگاه‌های این کشور است.

تاسک گفت آزادی مطبوعات یک «بحث مداوم» در مذاکرات اتحادیۀ اروپا با سران ترکیه بوده است.

بازدید آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان (وسط)، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه (چپ) و هیات اروپایی از اردوگاه پناهجویان در ترکیه؛ 4 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنکارا و اتحادیۀ اروپا اسفند ماه سال 1394 پس از چندین دور مذاکره توافقنامه‌ای جنجال‌برانگیز امضاء کردند که بر اساس آن در ازای کمک 6 میلیارد یورویی اروپا به ترکیه، آنکارا از ورود پناهجویان به قارۀ سبز جلوگیری خواهد کرد.  از سر گرفته شدن مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و لغو روادید برای شهروندان ترکیه‌ای از دیگر امتیازاتی است که اروپا به این کشور اعطاء خواهد کرد.

تاسک همچنین به زندانی شدن خودش در دهۀ 1980 میلادی به دلیل انتقاد از دولت کمونیستیِ لهستان اشاره کرد و گفت خودِ اردوغان نیز در سال 1999 میلادی به خاطر انتقاد از حاکمان ترکیه زندانی شده است.

وی گفت: «سی سال پیش، من به دلیل مخالفت با رژیم به زندان افتادم... دوست خوبِ من، رئیس جمهور اردوغان نیز، 15 سال بعد به خاطر بیان دیدگاه‌هایش تجربۀ مشابهی داشت.»

با وجود توافق صورت گرفته میان آنکارا و اتحادیۀ اروپا، ترکیه برای دستیابی به امتیاز لغو شدن روادید برای سفر شهروندانش به اروپا کماکان نیازمند حمایت پارلمان اروپا است، اما بسیاری از نمایندگان این پارلمان، منتقد سرکوب رسانه‌های مخالف در ترکیه و اقدام قانونی این کشور علیه کمدین آلمانی هستند.

یان بومرمان، طنز پرداز آلمانیِ متهم به توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

از سال 2014 که اردوغان به سمت ریاست جمهوری ترکیه رسید، بیش از 1 هزار و 800 پروندۀ قضائی علیه افرادی تشکیل شده است که متهم به توهین به اردوغان هستند. خبرنگاران، کاریکاتوریست‌ها و حتی کودکان در این پرونده‌ها متهم شده‌اند.

تاسک گفت: «من به عنوان یک سیاست‌مدار آموخته و پذیرفته‌ام که باید پوست کلفت باشم و انتظار ندارم که رسانه‌ها هوای مرا داشته باشند.»

وی افزود: «مرزِ بین انتقاد، توهین و افترا بسیار باریک و نسبی است. زمانی که سیاست‌مداران در اروپا، ترکیه، آفریقا، روسیه و هرجای دیگر بخواهند خود تصمیم بگیرند که کدام یک از این‌ها صورت گرفته است، آزادی بیان نابود می‌شود.»

دولت ترکیه به علت سرکوب آزادی بیان رسانه ها و محکوم کردن خبرنگاران به حبس های طولانی هدف انتقادات بین المللی بسیاری قرار گرفته است. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku