News   /   آمريکا

ناراحتی اردوغان از انتقاد اوباما درباره سرکوب مطبوعات در ترکیه

تصویر آرشیوی از باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا (چپ) و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد از انتقاد اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا درباره سرکوب آزادی مطبوعات در ترکیه ناراحت شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، اردوغان روز یکشنبه (15 فروردین) با اشاره به اظهارات اخیر اوباما که از آنکارا خواسته بود از راهبرد حمله به رسانه ها دست بردارد، در مصاحبه با خبرنگاران ترک در واشنگتن گفت: «از اینکه چنین اظهاراتی در غیابم صورت گرفت، ناراحت شدم.»

اردوغان افزود: «اگر اوباما چنین موضوعاتی (سرکوب آزادی مطبوعات) را در فصل گفتگوهایش با من قرار می داد، من به وی در خصوص این موضوع توضیح می دادم.»

روزنامه «حریت» و سایر روزنامه های ترکیه نیز به نقل از اردوغان نوشتند که وی در واکنش به انتقاد اوباما اظهار داشت: «این مسائل جزء سرفصل گفتگوهایم با اوباما نبود. وی در خصوص چنین موضوعی با من صحبت نکرد. در گفتگوهای تلفنی قبلی نیز ما در خصوص دیگر موضوعات مفیدتر از آزادی مطبوعات سخن گفتیم.»

اوباما که روز پنج شنبه (12 فروردین) با اردوغان پشت درهای بسته در واشنگتن دیدار کرد، روز جمعه (13 فروردین) در نشستی خبری ضمن انتقاد از دولت ترکیه به علت سرکوب آزادی مطبوعات گفته بود بر کسی پوشیده نیست که ترکیه رویکرد نگران کننده ای را در قبال مطبوعات این کشور در پیش گرفته است.

اوباما گفته بود: «بر کسی پوشیده نیست که ترکیه روش هایی را در پیش گرفته که مرا نگران کرده است. از دید من، رویکردی که آنها (دولت ترکیه) در قبال مطبوعات در پیش گرفته اند، ممکن است ترکیه را به سمت مسیری نگران کننده پیش ببرد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس: خبرگزای فرانسه)

اردوغان در ادامه به خبرنگاران گفت، وی در سایر جلساتش در واشنگتن خاطر نشان کرده بود که در ترکیه آزادی مطبوعات وجود دارد. وی همچنین متذکر شده بود که نشریات ترکیه ای که وی را «دزد» و «قاتل» خطاب کرده بودند، همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند.

وی گفت: «آن دسته از نشریاتی که چنین توهین هایی (به من) کرده اند هنوز هم فعالیت می کنند. اگر ترکیه یک دولت دیکتاتور است، پس این نشریات چگونه در این کشور فعالیت می کنند؟ در غرب (به نشریات) اجازه توهین و تهدید (به کسی) داده نمی شود.»

اردوغان که برای شرکت در اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن به امریکا سفر کرده بود، روز پنج شنبه (12 فروردین) با اوباما در کاخ سفید دور از چشم خبرنگاران گفتگو کرد.

پیش از این سفر، کاخ سفید اعلام کرده بود، اوباما به طور رسمی با اردوغان دیدار نمی کند.

با وجود اینکه امریکا و ترکیه دو هم پیمان نزدیک در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می شوند، برگزار نشدن جلسه ای رسمی میان مقامات دو کشور سبب تعجب بسیاری از ناظران شد.

 

تظاهرات مخالفان اردوغان مقابل اندیشکده بروکینگز در واشنگتن، 12 فروردین 95 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

تنش میان امریکا و ترکیه در پی حملات آنکارا به شبه نظامیان کُرد افزایش یافته است. امریکا بر این باور است برخی شبه نظامیان کُرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و شمال سوریه مناسبند.

بنابر گزارش ها، محافظان شخصی اردوغان روز پنجشنبه (12 فروردین) در خارج از اندیشکده «بروکینگز» در شهر واشنگتن که وی در آنجا سخنرانی می کرد، با خبرنگاران درگیر شدند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku