انتقاد اوباما از سرکوب آزادی مطبوعات در ترکیه

تصویر آرشیوی از باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا (چپ) و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ضمن انتقاد از دولت ترکیه به علت سرکوب آزادی مطبوعات در این کشور از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواست از در پیش گرفتن راهبردِ حمله به رسانه ها دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما روز جمعه (13 فروردین) پس از اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن در نشستی خبری گفت: «بر کسی پوشیده نیست که ترکیه روشهایی را در پیش گرفته که مرا نگران کرده است. از دید من، رویکردی که آنها (دولت ترکیه) در قبال مطبوعات در پیش گرفته اند، ممکن است ترکیه را به سمت مسیری نگران کننده پیش ببرد.»

اوباما در ادامه گفت به طور رودررو در خصوص دیدگاهش درباره رسانه ها با اردوغان صحبت کرده است.

اردوغان که برای شرکت در اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن به امریکا سفر کرده بود، روز پنج شنبه (12 فروردین) با اوباما در کاخ سفید دور از چشم خبرنگاران گفتگو کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر به واشنگتن، 12 فروردین 95 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

پیش از این سفر، کاخ سفید اعلام کرده بود، اوباما به طور رسمی با اردوغان دیدار نمی کند.

با وجود اینکه امریکا و ترکیه دو هم پیمان نزدیک در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می شوند، برگزار نشدن جلسه ای رسمی میان مقامات دو کشور سبب تعجب بسیاری از ناظران شد.

تنش میان امریکا و ترکیه در پی حملات آنکارا به شبه نظامیان کُرد افزایش یافته است. امریکا بر این باور است برخی شبه نظامیان کُرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و شمال سوریه مناسبند.

بنابر گزارش ها، محافظان شخصی اردوغان روز پنجشنبه (12 فروردین) در خارج از اندیشکده «بروکینگز» در شهر واشنگتن که وی در آنجا سخنرانی می کرد، با خبرنگاران درگیر شدند.

تظاهرات مخالفان اردوغان مقابل اندیشکده بروکینگز در واشنگتن، 12 فروردین 95 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku