خشنودی نماینده سازمان ملل از مذاکرات صلح یمن

اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن ضمن مثبت خواندن فضای مذاکرات صلح و مفید بودن گفت و گوی طرفین درگیر در یمن، خواستار توقف حملات نظامی عربستان سعودی به یمن شد.

اسماعیل ولد شیخ احمد مذاکرات مستقیم دیروز (جمعه) بین نمایندگان انصارالله (حوثی ها) و ائتلاف آنها با گروه های طرفدار عبدربه هادی منصور، رئیس جمهور مستعفی این کشور در کویت را بسیار سازنده خواند.

وی گفت: «برای ادامه و گسترش آتش بس اتفاق نظر کاملی وجود دارد و طرفین درگیر بر ضرورت دست یابی به صلح و اینکه این آخرین فرصت برای رسیدن به آن است، تاکید دارند.»

نماینده سازمان ملل افزود این آتش بس که از یازدهم آوریل (23 فروردین) آغاز شده است، تقریبا در 80 درصد مناطق یمن اجرایی شده است. این آتش بس به منظور ایجاد فضای آرام پیش از برگزاری مذاکرات صلح اجرا شد.

مذاکرات صلح یمن قرار بود در تاریخ 18 آوریل (30 فروردین) برگزار شود اما به دلیل نقض آتش بس از سوی طرفین درگیر در جنگ با تاخیر برگزار شد.

شیخ احمد در بخشی دیگر از سخنانش از گفت و گو با مقامات ریاض برای توقف حملات هوایی به یمن خبر داد.

مذاکره صلح بین نمایندگان حوثی ها و طرفداران هادی رئیس جمهور مستعفی در کویت در 21 آوریل(2 اردیبهشت) 2016( عکس ازخبرگزاری فرانسه)   

نماینده سازمان ملل درامور یمن گفت در این مذاکرات حوثی ها از ادامه بمباران هوایی عربستان و طرفداران هادی از نقض آتش بس از سوی حوثی ها شکایت داشتند.

در همین رابطه سرتیپ احمد عسیری سخنگوی ارتش عربستان مدعی شد در صورتیکه آتش بس از سوی حوثی ها و ائتلاف آنها رعایت نشود، عربستان حق حمله را برای خود محفوظ می داند.

سخنگوی ارتش عربستان در ژانویه گذشته اعتراف کرد که ریاض جنگی پرهزینه را علیه همسایه جنوبی خود، آغاز کرده است.

یمن از ششم فروردین 1394 ( اواخر مارس 2015) تقریبا هر روز آماج حملات عربستان سعودی بوده است. به گفته منابع داخلی یمن در این حملات بیش از 9 هزار و 500 نفر کشته شده‌اند.

در پی حملات عربستان در یمن که هدف آن بازگرداندن قدرت به هادی بوده است، صدها هزار نفر در سراسر این کشور آواره شده‌اند. هادی از متحدان سرسخت ریاض، سال گذشته میلادی از قدرت استعفا داد و به عربستان سعودی متواری شد.

عربستان سعودی با وجود بمباران روزانه یمن و دریافت کمک و تسلیحات از امریکا و انگلیس در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku