آتش بس؛ شرط انصارالله برای ادامه مذاکرات صلح در کویت

تصویری از حضور گروه‌های یمنی در مذاکرات صلح در کویت؛ 2 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در آغاز مذاکرات صلح یمن در کویت، نمایندگان جنبش انصارالله بر لزوم برقراری آتش بس در این کشور عربی به عنوان شرط ادامه مذاکرات تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری المسیره، نمایندگان انصارالله و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری اسبق یمن پنج شنبه شب در نخستین نشست خود با اسماعیل ولد الشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در کویت که پشت درهای بسته برگزار شد، خواستار برقراری آتش بس به عنوان پیش شرط ادامه مذاکرات صلح، شدند.

انصارالله با تأکید بر اینکه توپ در زمین متجاوزان است، تاکید کرد طرف مقابل باید با تثبیت آتش بس در یمن جدیت خود را در مذاکرات نشان دهد.

در این دیدار نمایندگان انصارالله همچنین از عدم اتخاذ موضع قاطع از سوی ولد الشیخ در قبال نقض آتش بس توسط مزدوران سعودی انتقاد کردند و خواستار اتخاذ موضع بی طرف از سوی وی شدند.

براساس گزارش‌های منتشره، قرار است مذاکرات مستقیم صلح میان گروه‌های یمنی از ظهر جمعه در کویت آغاز شود.

این مذاکرات قرار بود روز دوشنبه برگزار شود اما هیات نمایندگان انصارالله با استناد به تجاوزات عربستان سعودی در این نشست شرکت نکرد.

صالح علی الصمد، رئیس شورای سیاسی جنبش حوثی روز چهارشنبه گفت انصارالله پس از آن که نماینده ویژه سازمان ملل به آنان درباره اجرایی شدن آتش بس اطمینان داد، با پیوستن به این مذاکرات موافقت کرد.

مهدی المشاط، یکی از نمایندگان عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله نیز گفت این جنبش اطمینان یافته که دستور کار مذاکرات «مشخص خواهد بود و مسائلی را شامل می‌شود که می‌تواند به دستیابی به راه‌حلی صلح آمیز کمک کند.»

گفتنی است، هیات مذاکره کننده انصارالله شامگاه پنج شنبه وارد کویت شد.

ویرانه‌های ناشی از جنگ داخلی و حملات هوایی عربستان به یمن؛ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

طرفین درگیر در یمن آخرین بار در دسامبر 2015 (آذر 1394) در ژنو سوئیس دور میز مذاکره گردهم آمدند. این مذاکرات شش روزه به برقراری آتش بسی شکننده در یمن منتهی شد که عملا با نقض گسترده آن از سوی سعودی‌ها، در تاریخ 2 ژانویه (12 دی) پایان یافت.

به دنبال کناره گیری عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن از قدرت، عربستان سعودی با هدف بازگرداندن وی به قدرت و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی خود به یمن را آغاز کرد.

در این حملات که از فروردین 1394 آغاز شده است، تاکنون بیش از 9 هزار نفر کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku