«آمادگی سوریه برای مذاکره درباره دولت وحدت ملی»

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد و مذاکره کننده ارشد دولت دمشق در مذاکرات ژنو © رویترز

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات صلح با مخالفان می‌گوید دمشق آماده بحث در مورد تشکیل دولت وحدت ملی جدید و فراگیر است.

جعفری، روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در ژنو در عین حال تاکید کرد که بحث درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه همچنان مطرح نیست.

این مقام ارشد دولت سوریه گفت: «دولت متحدِ فراگیر تنها موضوع بحث در اینجا (مذاکرات صلح ژنو) است»، اما بحث در مورد سرنوشت بشار اسد «در حوزه اختیارات ما نیست.»

تازه‌ترین دور مذاکرات غیر مستقیم دولت و مخالفان سوریه با میانجیگری سازمان ملل متحد 25 فروردین 1395 در ژنو سوئیس آغاز شد.

«کمیته عالی مخالفان» مورد حمایت خارجی پنج روز بعد در اعتراض به آنچه افزایش خشونت در سوریه خوانده مشارکت رسمی در مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

نماینده سوریه در سازمان ملل این اقدام مخالفان را «رفتاری کودکانه» دانست و محکوم کرد.

در جریان این مذاکرات طرح سازمان ملل برای ماندن بشار اسد در قدرت طی دوره انتقال سیاسی مطرح شد که بر اساس آن اسد به عنوان رئیس جمهور در قدرت باقی می‌ماند اما 3 معاون وی، نماینده مخالفان خواهند بود.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه (عکس: خبرگزاری فرانسه)

مخالفان دولت سوریه اما این طرح را رد و تاکید کردند: «هیچ نقشی را برای اسد قائل نخواهند بود.»

بشار جعفری نیز از مخالفت دولت سوریه با این طرح خبر داد و تاکید کرد دولت دمشق به صراحت با چنین ابتکاری مخالف است.

این دیپلمات ارشد سوریه گفت: این ایده «هرگز در جلسات آینده مورد بحث قرار نخواهد گرفت به این دلیل که در صلاحیت مذاکره کنندگان در ژنو نیست.»

گفته شده بنا بر این طرح، اسد بسیاری از اختیارات خود را به معاونانش که نمایندگان مخالفان هستند می‌دهد و به مقامی تشریفاتی تبدیل می‌شود.

این کمیته اصرار دارد اسد باید برود، اما دمشق تاکید دارد که اسد، رئیس جمهور قانونی سوریه است و باید در قدرت بماند. مخالفان، دولت انتقالی را «بدون اسد» می‌خواهند در حالی که دمشق به دنبال تشکیل «دولت وحدت ملی» است.

در ناآرامی‌های پنج ساله سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم این کشور کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند. این خشونت‌ها همچنین میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج این کشور جنگ زده آواره کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku