رد پای بمب‌های امریکا در حمله مرگبار عربستان به یمن

ویرانی های به جا مانده از حملات هوایی عربستان در صنعا، پایتخت یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد عربستان در حمله هوایی به یک بازار در استان حجه در یمن که منجر به مرگ 119 نفر شد، از بمب‌های ساخت امریکا استفاده کرده است.

عربستان در تاریخ 25 اسفند 1394 بازار الخمیس را در منطقۀ مُستبا در استان حجه هدف حملات هوایی قرار داد. در این حمله دست‌کم 97 غیرنظامی از جمله 25 کودک کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه اعلام کرد در محل وقوع این جنایت، قطعاتی از دو بمبِ ساخت امریکا یافته است.

شمار بالای قربانیان این حملۀ مرگبار و انتشار تصاویری از پیکر تکه تکه شدۀ کودکان، خشم جامعۀ بین‌المللی را برانگیخت و سازمان های حقوق بشری خواستار تحقیق دربارۀ این جنایت شدند.

دفتر بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ 26 اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رخداد یکی از مرگبارترین (حملات) از زمان آغاز منازعه (در یمن) است ... این حادثه دومین رخداد بزرگ از این نوع طی دو هفتۀ اخیر است... حمله به مناطق غیرنظامی مانند بازارها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در همان تاریخ ضمن محکوم کردن حملات هوایی سعودی به این بازار در یمن، خواستار رسیدگی سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی به کشتار غیرنظامیان یمنی شده بود.

با وجود واکنش‌های خشمگینانۀ بین‌المللی به حملات مرگبار عربستان، مقامات امریکا سکوت پیشه کردند. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا اطلاعات اندکی از نقش این کشور در ائتلاف تحت امر عربستان سعودی علیه یمن مطرح کرده است.

بازار الخمیس در منطقۀ مُستبا در استان حجه در یمن یک روز پس از حملۀ مرگبار عربستان (عکس از وبسایت سازمان دیده بان حقوق بشر)

به گفتۀ مقامات امریکایی، ایالات متحده در زمینۀ فناوری‌های مربوط به هواپیماهای بدون سرنشینِ شناسایی، تانکرهای سوخت هوابرد و مهمات پیشرفته با ائتلاف سعودی همکاری می‌‎کند.

براساس گزارشی که روزنامۀ نیویورک تایمزِ امریکا روز پنج‌شنبه (19 فروردین) منتشر کرده است، به گفتۀ مقامات امریکا یک گروه برنامه‌ریزِ 45 نفره که کارکنانی مستقر در کشورهای عربستان سعودی، بحرین و امارات متحدۀ عربی دارد، همکاری نظامی امریکا با ائتلاف سعودی را برنامه‌ریزی می‌‎کند.

براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر احتمال دارد امریکا به دلیل مشارکت در عملیات نظامی عربستان علیه یمن و «ارائه دادن مشاوره در مورد اهداف بمباران» و کمک در «سوخت‌گیری جنگنده‌های سعودی حین بمباران» در جنایات جنگی عربستان علیه یمن مسئول شناخته شود.

این گروه حقوق بشر افزود: «امریکا موظف است به بررسی حملاتِ غیرقانونی‌ای بپردازد که گفته می‌شود در آن‌ها مشارکت دارد.»

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد محققانش در تاریخ 9 فروردین در بازدید از بازار الخمیس، قطعاتی از یک بمب 907 کیلوگرمی امریکایی به نام ام.کِی-84 یافته‌اند.

این گروه همچنین عکس‌ها و ویدئویی منتشر کرد که تصویری از دومین بمبِ امریکایی موجود در صحنۀ وقوع این حملۀ مرگبار را نشان می‎داد.

نمایی از قطعات دو بمب امریکایی که پس از حمله مرگبار عربستان به بازار الخمیس در منطقۀ مُستبا در استان حجه در یمن یافت شده است. (عکس از وبسایت سازمان دیده بان حقوق بشر)

خبرنگاران شبکۀ بریتانیایی آی‌تی‌وی بمب دوم را که آن نیز از نوع ام.کِی-84 بود، یافته بودند.  

امریکا و کشورهای اروپایی با وجود درخواست های مکرر سازمان های بین المللی حقوق بشر برای تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی به این تجارت پر سود و وحشت آفرین ادامه می دهند. 

عربستان از تاریخ 6 فروردین ماه سال 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، بدون مجوز سازمان ملل متحد حملات خود را به یمن آغاز کرد.

غیرنظامیان بارها در حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن هدف قرار گرفته‌اند و در حملات هوایی سعودی‌ها از تسلیحات ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است.

در جریان این حملات بی‌رحمانه حدود 9 هزار و 400 یمنی از جمله 4 هزار زن و کودک کشته و زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی نابود شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تاریخ 10 فروردین با انتشار گزارشی اعلام کرد جنگ بی‌رحمانۀ عربستان در یمن منجر به کشته شدن 934 و زخمی شدن 1 هزار و 356 کودکِ یمنی شده است.

تلاش‌های سازمان ملل برای حل و فصل بحران در یمن از طریق رویکردهای سیاسی تاکنون شکست خورده است. در دسامبر سال 2015 (حدود آذر 1394) جنبش انصارالله یمن و اعضای رژیم سابق این کشور در سوئیس مذاکرات بی‌نتیجه‌ای داشتند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku